PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Opracowano na podstawie dokumentu z dnia 7 lutego 2012 r.
technik transportu kolejowego 311928
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik transportu kolejowego powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
1) organizowania oraz prowadzenia ruchu pociągów na szlakach i posterunkach ruchu;
2) obsługiwania urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności;
3) nadzorowania i koordynowania pracy przewoźników na terenie stacji kolejowej;
4) planowania i organizowania pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych oraz zarządzania taborem kolejowym;
5) przygotowania do przewozu, odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób;
6) zestawiania, rozrządzania i obsługi pociągów.
2. EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
1) efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
3) określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
5) określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
6) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
9) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
10) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:
1) stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
2) stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
3) stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
4) rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
5) analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
6) inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
7) przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
8) prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
9) obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
10) planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
11) optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
1) posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
2) interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
3) analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
4) formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
5) korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
1) przestrzega zasad kultury i etyki;
2) jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
3) przewiduje skutki podejmowanych działań;
4) jest otwarty na zmiany;
5) potrafi radzić sobie ze stresem;
6) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
7) przestrzega tajemnicy zawodowej;
8) potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
9) potrafi negocjować warunki porozumień;
10) współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:
1) planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
2) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
4) ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
6) komunikuje się ze współpracownikami.
2) efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(A.t);
PKZ(A.t) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik transportu kolejowego
Uczeń:
1) rozpoznaje elementy sieci kolejowej;
2) rozróżnia elementy dróg kolejowych oraz kolejowych obiektów mostowych i określa ich funkcje;
3) przestrzega zasad eksploatacji kolei;
4) rozróżnia tabor kolejowy i określa jego przeznaczenie;
5) charakteryzuje wyposażenie wagonów pasażerskich i towarowych;
6) posługuje się systemem znakowania taboru kolejowego;
7) wykonuje rysunki konstrukcyjne infrastruktury kolejowej;
8) odczytuje plany i rysunki schematyczne posterunków ruchu kolejowego;
9) klasyfikuje kolejowe usługi transportowe;
10) rozróżnia rodzaje dokumentów przewozowych;
11) rozpoznaje urządzenia sygnalizacji kolejowej;
12) posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami dotyczącymi prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej oraz przestrzega norm w tym zakresie;
13) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
3) efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik transportu kolejowego opisane w części II:
A.44. Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
1. Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów na szlakach oraz posterunkach ruchu
Uczeń:
1) określa przeznaczenie poszczególnych rodzajów posterunków ruchu, budowli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
2) przestrzega zasad numeracji torów i rozjazdów;
3) określa zadania i obowiązki pracowników zajmujących się prowadzeniem ruchu pociągów;
4) posługuje się rozkładami jazdy pociągów;
5) prowadzi ruch pociągów na posterunku ruchu i przyległych szlakach;
6) kieruje ruchem pociągów w sytuacji zamknięcia toru;
7) wykonuje prace związane z prowadzeniem ruchu pociągów zgodnie z systemem zarządzania bezpieczeństwem oraz zarządzania jakością;
8) klasyfikuje wypadki kolejowe według określonych kryteriów;
9) przestrzega zasad postępowania obowiązujących w sytuacji wypadku kolejowego;
10) wypełnia dokumentację związaną z prowadzeniem ruchu pociągów;
11) dobiera rodzaj rozkazu do treści przekazywanej informacji lub polecenia;
12) przekazuje treść rozkazów pisemnych za pomocą urządzeń radiołączności;
13) kieruje ruchem pociągów zgodnie z obowiązującymi zasadami;
14) przestrzega procedur obowiązujących w sytuacji konieczności zatrzymania pociągu lub przepuszczenia innego pociągu nieprzewidzianego w rozkładzie jazdy;
15) przekazuje komunikaty słowne, sygnały ręczne, świetlne i dźwiękowe;
16) odczytuje komunikaty i sygnały bezpieczeństwa przekazywane przez innych uczestników ruchu kolejowego;
17) odczytuje i interpretuje sygnały przekazywane za pomocą urządzeń sygnalizacji kolejowej oraz wskaźników;
18) korzysta z programów komputerowych wspomagających prowadzenie ruchu kolejowego;
19) obsługuje podręczny sprzęt gaśniczy;
20) posługuje się telefonami alarmowymi;
21) formułuje treść telefonogramów alarmowych.
2. Obsługa urządzeń sterowania ruchem i urządzeń łączności
Uczeń:
1) obsługuje urządzenia sterowania ruchem na szlakach kolejowych i posterunkach ruchu;
2) posługuje się planami schematycznymi stacji kolejowych;
3) prowadzi dokumentację związaną z obsługą urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń łączności;
4) obsługuje urządzenia sterowania ruchem na szlakach kolejowych i posterunkach ruchu;
5) obsługuje urządzenia nastawcze i rozjazdy;
6) obsługuje rogatki przejazdowe;
7) obsługuje radiotelefony stacjonarne i przenośne oraz urządzenia megafonowe;
8) odnotowuje nieprawidłowości w działaniu urządzeń łączności;
9) przestrzega, w ściśle określonych przypadkach, obostrzonych procedur prowadzenia ruchu pociągów oraz stosuje zamknięcia pomocnicze;
10) ocenia stan techniczny torów kolejowych;
11) dokonuje oględzin oraz ocenia stan techniczny rozjazdów i zamknięć nastawczych;
12) wykonuje prace związane z konserwacją rozjazdów;
13) obsługuje półsamoczynne i ręczne odłączniki sekcyjne;
14) wyłącza rozjazdy z centralnego nastawiania z zachowaniem zasad bezpieczeństwa;
15) obsługuje agregaty prądotwórcze;
16) obsługuje urządzenia sterowania ruchem kolejowym i urządzenia łączności zasilane prądem elektrycznym;
17) obsługuje urządzenia sygnalizacji alarmowej.
3. Nadzorowanie i koordynacja pracy przewoźników na stacji kolejowej
Uczeń:
1) przestrzega ogólnych oraz szczegółowych zasad prowadzenia pracy manewrowej;
2) określa maksymalne dozwolone szybkości jazdy manewrowej;
3) posługuje się planami przejścia wagonów oraz instrukcjami obsługi stacji i punktów ładunkowych;
4) sprawdza poprawność zestawiania pociągów, ze szczególnym uwzględnieniem rozmieszczenia wagonów z ładunkami niebezpiecznymi, przesyłkami nadzwyczajnymi, nieczynnych pojazdów trakcyjnych;
5) przestrzega zasad i ograniczeń związanych ze stosowaniem trakcji wielokrotnej;
6) dokonuje oględzin technicznych i handlowych składu pociągu;
7) kontroluje przestrzeganie procedur obowiązujących podczas wykonywania szczegółowej i uproszczonej próby hamulca zespolonego;
8) posługuje się stacyjnym rozkładem jazdy pociągów;
9) dokumentuje czas i miejsce pracy poszczególnych przewoźników;
10) kontroluje stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy podczas prowadzenia pracy manewrowej.
A.45. Planowanie i realizacja przewozów kolejowych
1. Planowanie przewozów pasażerskich i towarowych
Uczeń:
1) sporządza zapotrzebowanie na wagony i pojazdy trakcyjne;
2) sporządza plany efektywnego wykorzystywania wagonów oraz planuje prace związane z obsługą stacji i punktów ładunkowych;
3) dokonuje analizy potoków ładunków na stacji rozrządowej;
4) dobiera pojazdy trakcyjne do rodzaju planowanej pracy;
5) dobiera typ i ładowność wagonów do wielkości masy towarowej;
6) przestrzega zasad racjonalnej gospodarki pojazdami kolejowymi;
7) sporządza blokowy schemat stacji rozrządowej;
8) sporządza schematy obsługi odcinków linii kolejowych pociągami zdawczymi;
9) sporządza harmonogramy pracy manewrowej;
10) oblicza minimalne i rozkładowe czasy przejścia wagonów;
11) oblicza współczynniki pracy manewrowej i obrotu wagonu;
12) ewidencjonuje i oblicza czas pozostawania wagonów towarowych w dyspozycji klienta;
13) prowadzi działania marketingowe związane ze świadczeniem usług przewozowych;
14) przestrzega rozkładów czasu pracy obowiązujących w transporcie kolejowym;
15) sporządza grafiki dyżurów pracowników.
2. Planowanie i realizacja przewozu osób, przesyłek i ładunków
Uczeń:
1) przygotowuje dokumenty przewozowe;
2) planuje drogę przewozu ładunków, przesyłek, osób;
3) korzysta z instrukcji, taryf i innych dokumentów dotyczących organizacji przewozów;
4) wykonuje czynności zdawczo-odbiorcze związane z przyjęciem przesyłek do przewozu i wydaniem przesyłek;
5) przestrzega procedur związanych z przekazaniem i przyjęciem wagonów przed rozpoczęciem i po zakończeniu czynności ładunkowych;
6) sprawdza stan placów, ramp i urządzeń ładunkowych przed rozpoczęciem i po zakończeniu czynności ładunkowych;
7) ustala należności przewozowe, pozaprzewozowe oraz opłaty dodatkowe;
8) ewidencjonuje pobrane należności oraz sporządza sprawozdawczość kasową;
9) obsługuje kasy fiskalne, terminale biletowe oraz wykonuje czynności kasowe;
10) przeprowadza oględziny oraz ocenia stan techniczny wagonów przed ich dopuszczeniem do przewozu;
11) kwalifikuje wagony pod względem przydatności do przewozów krajowych i międzynarodowych;
12) ocenia stan techniczny i kwalifikuje wagony węglarki do wysyłki składami zwartymi;
13) ocenia stan techniczny i handlowy wagonów w składzie pociągu;
14) przestrzega procedur związanych z wykonywaniem szczegółowej i uproszczonej próby hamulca zespolonego;
15) sporządza wykazy pojazdów kolejowych w składach pociągów oraz prowadzi karty prób hamulców zespolonych;
16) wykonuje prace związane z obsługą hamulców;
17) przekazuje dokumenty przewozowe drużynie pociągowej zgodnie z obowiązującymi procedurami;
18) obserwuje wjazd i wyjazd pociągu ze stacji;
19) kontroluje działanie urządzeń wspomagających otwieranie i zamykanie drzwi wagonów;
20) kontroluje zabezpieczanie ładunków przed dostępem osób nieuprawnionych;
21) posługuje się wewnętrznym rozkładem jazdy pociągów;
22) opracowuje proste rozkłady jazdy pociągów oraz sporządza wykresy ruchu;
23) obsługuje instalację elektryczną i nagłośnieniową wagonu pasażerskiego;
24) przestrzega procedur w przypadku wystąpienia pożaru w pociągu lub na terenie przedsiębiorstwa kolejowego.
3. Zarządzanie pociągami i ładunkami
Uczeń:
1) stosuje podstawowe metody wykonywania pracy manewrowej i rozrządu wagonów;
2) posługuje się sygnalizacją stosowaną podczas pracy manewrowej;
3) odczytuje wskazania urządzeń sygnalizacyjnych;
4) przestrzega zasad rozmieszczania pojazdów kolejowych w składzie pociągu;
5) sporządza i interpretuje karty rozrządowe;
6) określa maksymalną szybkość jazdy manewrowej w zależności od rodzaju wykonywanej pracy;
7) przestrzega procedur przekazywania i odbioru wagonów do i od klienta, wykonywanych podczas obsługi punktów ładunkowych;
8) dokonuje oględzin technicznych i handlowych wagonów i ładunków podczas obsługi punktów ładunkowych;
9) określa obowiązki pracowników drużyn: pociągowej, manewrowej i trakcyjnej;
10) obsługuje przenośne terminale biletowe oraz wypisuje bilety ręcznie.
3. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik transportu kolejowego powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
1) pracownię sterowania ruchem kolejowym, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem i z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, oprogramowanie symulacyjne do prowadzenia ruchu kolejowego (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), oprogramowanie wspomagające realizację procesu przewozowego (na każdym stanowisku komputerowym), stanowiska składające się z urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń łączności telefonicznej, radiotelefonicznej i dyspozytorskiej, informacji audiowizualnej i informacji sygnalizacyjnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), plansze poglądowe, czasopisma branżowe, filmy dydaktyczne;
2) pracownię przewozów kolejowych, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, skanerem i z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, oprogramowanie stosowane przez przewoźników kolejowych, wspomagające działalność handlowo-przewozową (na każdym stanowisku komputerowym), mapy komunikacji kolejowej krajowej i międzynarodowej, taryfy i instrukcje taryfowe kolejowych przewoźników osób, przesyłek i towarów (jeden komplet dla każdego ucznia), kasy fiskalne (jedna dla każdego ucznia);
3) pracownię dróg i taboru kolejowego, wyposażoną w: przyrządy do pomiaru toru i zestawów kołowych (jeden zestaw dla czterech uczniów), modele lub eksponaty: wagonów kolejowych, taboru trakcyjnego, maszyn torowych i pojazdów pomocniczych, części taboru, zestawów kołowych, łożysk tocznych, układu sprężynowania taboru, wózków wagonowych, hamulca zespolonego, elementów sieci trakcyjnej.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, w przedsiębiorstwach zarządzających infrastrukturą towarową oraz u przewoźników (pasażerskiego i towarowego).
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 7 tygodni (280 godzin), w tym 3 tygodnie u zarządcy infrastruktury towarowej oraz po 2 tygodnie u przewoźników (pasażerskiego i towarowego).
4. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów |
330 godz. |
A.44. Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów |
450 godz. |
A.45. Planowanie i realizacja przewozów kolejowych |
450 godz. |
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.