Zawód: pracownik pomocniczy fryzjera 932919
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie pracownik pomocniczy fryzjera powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wykonywania prac związanych z przygotowaniem stanowiska pracy dla fryzjera;
- wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych włosów;
- wykonywania prac porządkowych stanowiska pracy fryzjera;
- wykonywania prac pomocniczych związanych z obsługą klientów w zakładzie fryzjerskim;
- nabywania umiejętności z zakresu kompetencji personalnych, pracy zespołowej, odpowiedzialności za przydzielone zadania;
- wykonywania prostych stylizacji fryzur.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:
- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
-
efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.h);
PKZ(AU.h) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie pracownik pomocniczy fryzjera
Uczeń:
- sporządza szkice i rysunki fryzur;
- sporządza rysunki fryzur z zachowaniem proporcji i światłocienia;
- rozróżnia typy budowy głowy i twarzy dzieci oraz osób dorosłych;
- rozpoznaje rodzaje włosów ludzkich oraz określa ich właściwości;
- charakteryzuje przy wsparciu budowę i fizjologię włosów;
- rozpoznaje uszkodzenia włosów;
- charakteryzuje przy wsparciu budowę i funkcje skóry;
- rozróżnia przy wsparciu zmiany chorobowe na skórze głowy;
- przy wsparciu charakteryzuje preparaty stosowane do zabiegów fryzjerskich;
- rozpoznaje sprzęt stosowany do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
- przy wsparciu rozpoznaje preparaty do wykonywania zabiegów fryzjerskich;
- określa wyposażenie salonu fryzjerskiego;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
-
efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie pracownik pomocniczy fryzjera opisane w części II:
AU.1. Wykonywanie prostych zabiegów fryzjerskich
1. Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych włosów
Uczeń:
- przy wsparciu ocenia stan włosów i skóry głowy;
- pod nadzorem dobiera metody i techniki pielęgnacji włosów i skóry głowy;
- organizuje przy wsparciu stanowisko fryzjerskie do planowego zabiegu fryzjerskiego;
- przy wsparciu określa wpływ preparatów pielęgnacyjnych na włosy i skórę głowy;
- pod nadzorem dobiera preparaty do pielęgnacji włosów i skóry głowy;
- wykonuje pod nadzorem czynności mycia włosów z zastosowaniem różnych metod i technik;
- wykonuje prace pomocnicze związane z obsługą klientów w zakładzie fryzjerskim.
2. Strzyżenie włosów, formowanie fryzur
Uczeń:
- określa indywidualne cechy urody klienta;
- przeprowadza pod nadzorem rozmowę konsultacyjną z klientem;
- obserwuje i poznaje techniki, metody i sposoby strzyżenia włosów;
- pod nadzorem dobiera sprzęt fryzjerski do wykonywania zabiegów strzyżenia;
- obserwuje zasady podziału włosów na sekcje i separacje do określonej linii fryzury wykonywane przez pracowników zakładu fryzjerskiego;
- potrafi przy wsparciu ustalić etapy strzyżenia;
- określa przeciwwskazania do wykonania zabiegów ondulacji i prostowania chemicznego włosów;
- obserwuje i poznaje techniki, metody i sposoby modelowania, ondulacji, prostowania włosów;
- dobiera dla klienta bieliznę fryzjerską: zabiegową i ochronną.
3. Zmiana koloru włosów
Uczeń:
- określa przy wsparciu metody i techniki rozjaśniania i koloryzacji włosów;
- określa przy wsparciu wpływ zabiegów rozjaśniania i koloryzacji włosów na strukturę i wygląd włosów;
- dobiera pod nadzorem preparaty fryzjerskie do rozjaśniania i koloryzacji włosów;
- obserwuje i poznaje techniki, metody i sposoby koloryzowania włosów.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie pracownik pomocniczy fryzjera, w ramach efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów, realizuje wyłącznie część tych efektów dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) w zakresie pkt 1, 3, 4, 7, 8 i 9 oraz kompetencji personalnych i społecznych (KPS) w zakresie pkt 1, 2, 4, 6, 8 i 10.
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie pracownik pomocniczy fryzjera powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię fryzjerską wyposażoną w: stanowiska fryzjerskie obejmujące konsolę, lustro, fotel (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), myjnię fryzjerską oraz sprzęt fryzjerski: aparaty (promienniki, aparaty do sterylizacji i dezynfekcji sprzętu, suszarki hełmowe i ręczne, prostownice, karbownice, lokówki różnej grubości, aparat do diagnozy stanu włosów), narzędzia (nożyce klasyczne i specjalistyczne, zestaw grzebieni i szczotek); przybory i akcesoria fryzjerskie (do farbowania, do ondulowania wodnego, ondulowania chemicznego); środki dydaktyczne z zakresu strzyżenia włosów i modelowania fryzur oraz z zakresu nauki o fryzurach stosowanych w różnych okresach historycznych; stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki, skanery (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, programy komputerowe dobierania fryzur, projektor multimedialny; bieliznę fryzjerską: zabiegową i ochronną;
- pracownię technologiczną wyposażoną w: treningowe główki fryzjerskie ze statywem, zestaw grzebieni, wałki siatkowe do ondulowania wodnego, wałki plastikowe do ondulowania chemicznego.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz zakładach lub salonach fryzjerskich.
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów
|
150 godz.
|
AU.1. Wykonywanie prostych zabiegów fryzjerskich
|
900 godz.
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.