Zawód: technik archiwista 441403
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik archiwista powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- gromadzenia, przechowywania i udostępnianiazasobu archiwalnego;
- ewidencjonowaniadokumentacji aktowej;
- opracowywaniai zabezpieczania materiałów archiwalnych.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:
- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.ab).
PKZ(AU.ab) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik archiwista
Uczeń:
- charakteryzuje organizację państwowej służby archiwalnej;
- stosuje przepisy prawa dotyczące wykonywania usług archiwalnych;
- charakteryzuje zasoby krajowych archiwów centralnych;
- posługuje się terminologią z zakresu archiwistyki, archiwoznawstwa oraz archiwalnej informacji naukowej;
- posługuje się systemami obiegu i zarządzania dokumentacją;
- charakteryzuje systemy kancelaryjne;
- stosuje specjalistyczne programy komputerowe wspomagające prowadzenie archiwum;
- stosuje różne formy udostępniania informacji;
- posługuje się archiwalnym systemem ewidencyjno-informacyjnym;
- stosuje przepisy prawa dotyczące dostępu do informacji chronionych prawem;
- popularyzuje zasoby archiwalne;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik archiwista opisane w części II:
AU.63. Organizacja i prowadzenie archiwum
1. Organizowanie archiwum
Uczeń:
- ustala wyposażenie archiwum;
- określa zakres pracy archiwum;
- przestrzega zasad obiegu pism;
- wykonuje prace kancelaryjne;
- obsługuje biurowe urządzenia techniczne;
- opracowuje jednolity rzeczowy wykaz akt;
- opracowuje instrukcję kancelaryjną;
- sporządza instrukcję archiwalną;
- ustala i stosuje normatywy kancelaryjno-archiwalne;
- sporządza plan pracy archiwum zakładowego.
2. Prowadzenie archiwum
Uczeń:
- przyjmuje akta z komórek organizacyjnych do archiwum;
- kontroluje prawidłowość sporządzania spisów zdawczo-odbiorczych oraz ich zgodność z przekazywanymi aktami;
- sporządza wykazy spisów zdawczo-odbiorczych;
- dobiera sposób rozmieszczenia akt w magazynie archiwalnym;
- ewidencjonuje i opracowuje akta;
- udostępnia zasoby archiwalne;
- wykonuje kwerendy, sporządza zaświadczenia i odpisy oraz je wydaje;
- prowadzi ewidencję użytkowników korzystających z zasobów archiwum oraz udostępnianej dokumentacji;
- prowadzi działania profilaktyczne i zabezpieczające związane z zasobem aktowym;
- sporządza sprawozdania z działalności archiwum;
- popularyzuje dokumentację gromadzoną w archiwum.
3. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego
Uczeń:
- dokonuje oceny dokumentacji;
- przygotowuje i wypełnia dokumenty niezbędne do brakowania;
- występuje do archiwum państwowego o zgodę na brakowanie;
- ustala sposób niszczenia wybrakowanej dokumentacji;
- opracowuje materiały archiwalne zgodnie z wytycznymi państwowej służby archiwalnej;
- przygotowuje materiały archiwalne do przekazania do archiwum państwowego.
4. Postępowanie w przypadku uszkodzenia, zagubienia i kradzieży dokumentacji archiwalnej lub likwidacji jednostki organizacyjnej
Uczeń:
- określa obowiązki archiwisty wobec likwidatora lub syndyka;
- ocenia stan uporządkowania i zaewidencjonowania dokumentacji w archiwum;
- przeprowadza skontrum zasobu archiwalnego;
- zabezpiecza dokumentację;
- podejmuje działania w przypadku uszkodzenia, zagubienia lub kradzieży dokumentów;
- przygotowuje akta i przekazuje je sukcesorowi.
AU.64. Opracowywanie materiałów archiwalnych
1. Opracowywanie dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjno-kartograficznej
Uczeń:
- dobiera metody porządkowania dokumentacji;
- określa przynależność zespołową i rodzaj dokumentacji;
- segreguje, klasyfikuje i inwentaryzuje dokumentację;
- opracowuje inwentarz archiwalny dokumentacji;
- sporządza pomoce archiwalne dla dokumentacji.
2. Opracowywanie dokumentacji audiowizualnej
Uczeń:
- dobiera metodę porządkowania dokumentacji audiowizualnej;
- segreguje, klasyfikuje i inwentaryzuje dokumentację audiowizualną;
- opracowuje inwentarz archiwalny dokumentacji audiowizualnej;
- sporządza kopie bezpieczeństwa dokumentacji audiowizualnej;
- sporządza pomoce archiwalne dla różnego typu dokumentacji audiowizualnej.
3. Gromadzenie dokumentacji na nośnikach elektronicznych
Uczeń:
- dobiera metodę opracowywania dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
- porządkuje, inwentaryzuje i sporządza inwentarz archiwalny dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
- sporządza pomoce archiwalne dla dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
- posługuje się sprzętem do odtwarzania dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
- sporządza kopie bezpieczeństwa dokumentacji na nośnikach elektronicznych.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik archiwista powinna posiadać pracownię archiwalną, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką sieciową, ze skanerem i z projektorem multimedialnym oraz stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery połączone w sieć z dostępem do Internetu i z podłączeniem do drukarki sieciowej, pakiet programów biurowych, pakiet programów do sporządzania dokumentacji archiwalnej i zarządzania nią; kopie dokumentów sporządzonych na różnych nośnikach informacji; wzory archiwalnych pomocy ewidencyjno-informacyjnych: inwentarze, przewodniki, informatory, katalogi, indeksy, karty inwentarzowe, druki i formularze; regały archiwalne typu kompakt; stół do opracowywania dokumentacji wielkoformatowej; stół z przezroczystym podświetlanym blatem do dokumentacji kartograficznej; sprzęt do odtwarzania dokumentacji audiowizualnej; przyrządy do pomiaru temperatury i wilgotności powietrza; wózek transportowy; materiały pomocnicze (pudła, teczki tekturowe, obwoluty); informatory archiwalne; zestaw przepisów prawa dotyczących zasobów archiwalnych, funkcjonowania archiwów, zasad postępowania z dokumentacją w wersji drukowanej lub elektronicznej; publikacje z zakresu archiwistyki.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowni archiwalnej oraz różnego typu archiwach stanowiących potencjalne miejsca zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów efekty kształcenia oraz wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów
|
250 godz.
|
AU.63. Organizacja i prowadzenie archiwum
|
650 godz.
|
AU.64. Opracowywanie materiałów archiwalnych
|
450 godz.
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując, z wyjątkiem szkoły dla dorosłych, minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.