1. asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej 343902
  2. asystent osoby niepełnosprawnej 341201
  3. asystentka stomatologiczna 325101
  4. betoniarz-zbrojarz 711402
  5. blacharz 721301
  6. blacharz izolacji przemysłowych 721303
  7. blacharz samochodowy 721306
  8. cieśla 711501
  9. cukiernik 751201
  10. dekarz 712101
  11. drukarz 732201
  12. elektromechanik 741201
  13. elektromechanik pojazdów samochodowych 741203
  14. elektronik 742117
  15. elektryk 741103
  16. florysta 343203
  17. fotograf 343101
  18. fryzjer 514101
  19. garbarz skór 753501
  20. górnik eksploatacji otworowej 811301
  21. górnik eksploatacji podziemnej 811101
  22. górnik odkrywkowej eksploatacji złóż 811102
  23. higienistka stomatologiczna 325102
  24. introligator 732301
  25. jeździec 516408
  26. kaletnik 753702
  27. kamieniarz 711301
  28. kelner 513101
  29. kierowca mechanik 832201
  30. kominiarz 713303
  31. koszykarz-plecionkarz 731702
  32. kowal 722101
  33. krawiec 753105
  34. kucharz 512001
  35. kuśnierz 753106
  36. lakiernik 713201
  37. magazynier 432103
  38. mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych 731102
  39. mechanik pojazdów motocyklowych 723108
  40. mechanik pojazdów samochodowych 723103
  41. mechanik precyzyjny 731103
  42. mechanik-monter maszyn i urządzeń 723310
  43. mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej 817212
  44. mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 834103
  45. mechatronik 742118
  46. modelarz odlewniczy 721104
  47. monter budownictwa wodnego 711701
  48. monter izolacji budowlanych 712401
  49. monter izolacji przemysłowych 712403
  50. monter kadłubów jednostek pływających 721406
  51. monter konstrukcji budowlanych 711102
  52. monter nawierzchni kolejowej 711603
  53. monter sieci i instalacji sanitarnych 712618
  54. monter sieci telekomunikacyjnych 742209
  55. monter systemów rurociągowych 712613
  56. monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905
  57. murarz-tynkarz 711204
  58. obuwnik 753602
  59. ogrodnik 611303
  60. operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209
  61. operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych 834209
  62. operator maszyn i urządzeń hutniczych 812121
  63. operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107
  64. operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego 816003
  65. operator maszyn leśnych 834105
  66. operator maszyn w przemyśle włókienniczym 815204
  67. operator obrabiarek skrawających 722307
  68. operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115
  69. operator urządzeń przemysłu chemicznego 813134
  70. operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116
  71. opiekun medyczny 532102
  72. opiekun osoby starszej 341202
  73. opiekun w domu pomocy społecznej 341203
  74. opiekunka dziecięca 325905
  75. opiekunka środowiskowa 341204
  76. optyk-mechanik 731104
  77. ortoptystka 325906
  78. piekarz 751204
  79. pracownik pomocniczy fryzjera 932919
  80. pracownik pomocniczy krawca 932915
  81. pracownik pomocniczy mechanika 932916
  82. pracownik pomocniczy obsługi hotelowej 911205
  83. pracownik pomocniczy ślusarza 932917
  84. pracownik pomocniczy stolarza 932918
  85. protetyk słuchu 321401
  86. przetwórca ryb 751103
  87. pszczelarz 612302
  88. rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808
  89. rolnik 613003
  90. rybak śródlądowy 622201
  91. ślusarz 722204
  92. sprzedawca 522301
  93. stolarz 752205
  94. stroiciel fortepianów i pianin 311933
  95. szkutnik 711504
  96. tapicer 753402
  97. technik administracji 334306
  98. technik agrobiznesu 331402
  99. technik analityk 311103
  100. technik architektury krajobrazu 314202
  101. technik archiwista 441403
  102. technik automatyk 311909
  103. technik automatyk sterowania ruchem kolejowym 311407
  104. technik awionik 315316
  105. technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509
  106. technik budownictwa 311204
  107. technik budownictwa wodnego 311205
  108. technik budowy dróg 311216
  109. technik budowy fortepianów i pianin 311934
  110. technik budowy jednostek pływających 311942
  111. technik ceramik 311944
  112. technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929
  113. technik dentystyczny 321402
  114. technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych 311217
  115. technik ekonomista 331403
  116. technik eksploatacji portów i terminali 333106
  117. technik elektroenergetyk transportu szynowego 311302
  118. technik elektronik 311408
  119. technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
  120. technik elektroradiolog 321103
  121. technik elektryk 311303
  122. technik energetyk 311307
  123. technik farmaceutyczny 321301
  124. technik fotografii i multimediów 343105
  125. technik garbarz 311912
  126. technik gazownictwa 311913
  127. technik geodeta 311104
  128. technik geolog 311106
  129. technik górnictwa odkrywkowego 311701
  130. technik górnictwa otworowego 311702
  131. technik górnictwa podziemnego 311703
  132. technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943
  133. technik handlowiec 522305
  134. technik hodowca koni 314203
  135. technik hotelarstwa 422402
  136. technik hutnik 311704
  137. technik informatyk 351203
  138. technik inżynierii sanitarnej 311218
  139. technik inżynierii środowiska i melioracji 311208
  140. technik księgarstwa 522306
  141. technik leśnik 314301
  142. technik logistyk 333107
  143. technik lotniskowych służb operacyjnych 315406
  144. technik masażysta 325402
  145. technik mechanik 311504
  146. technik mechanik lotniczy 315317
  147. technik mechanik okrętowy 315105
  148. technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515
  149. technik mechatronik 311410
  150. technik nawigator morski 315214
  151. technik obsługi turystycznej 422103
  152. technik obuwnik 311916
  153. technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315
  154. technik ochrony środowiska 325511
  155. technik odlewnik 311705
  156. technik ogrodnik 314205
  157. technik optyk 325302
  158. technik organizacji reklamy 333906
  159. technik ortopeda 321403
  160. technik papiernictwa 311601
  161. technik pojazdów samochodowych 311513
  162. technik pożarnictwa 311919
  163. technik prac biurowych 411004
  164. technik procesów drukowania 311935
  165. technik procesów introligatorskich 311936
  166. technik przemysłu mody 311941
  167. technik przeróbki kopalin stałych 311706
  168. technik przetwórstwa mleczarskiego 314402
  169. technik pszczelarz 314206
  170. technik rachunkowości 431103
  171. technik realizacji dźwięku 352120
  172. technik realizacji nagrań i nagłośnień 352122
  173. technik renowacji elementów architektury 311210
  174. technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219
  175. technik rolnik 314207
  176. technik rybactwa śródlądowego 314208
  177. technik rybołówstwa morskiego 315215
  178. technik sieci telekomunikacyjnych 352204
  179. technik spedytor 333108
  180. technik sterylizacji medycznej 321104
  181. technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412
  182. technik technologii chemicznej 311603
  183. technik technologii drewna 311922
  184. technik technologii szkła 311925
  185. technik technologii wyrobów skórzanych 311926
  186. technik technologii żywności 314403
  187. technik teleinformatyk 351103
  188. technik transportu drogowego 311927
  189. technik transportu kolejowego 311928
  190. technik turystyki wiejskiej 515203
  191. technik tyfloinformatyk 351204
  192. technik urządzeń dźwigowych 311940
  193. technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej 311930
  194. technik usług fryzjerskich 514105
  195. technik usług kosmetycznych 514207
  196. technik usług pocztowych i finansowych 421108
  197. technik weterynarii 324002
  198. technik wiertnik 311707
  199. technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931
  200. technik włókiennik 311932
  201. technik żeglugi śródlądowej 315216
  202. technik żywienia i usług gastronomicznych 343404
  203. terapeuta zajęciowy 325907
  204. wędliniarz 751107
  205. wiertacz 811305
  206. zdun 711203
  207. zegarmistrz 731106
  208. złotnik-jubiler 731305

Zawód: technik organizacji reklamy 333906


  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik organizacji reklamy powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. organizowania oraz prowadzenia sprzedaży produktów i usług reklamowych;
  2. organizowania oraz prowadzenia kampanii reklamowej;
  3. projektowania oraz wykonywania środków reklamowych.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.p);

    PKZ(AU.p) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik organizacji reklamy

    Uczeń:

    1. posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
    2. przestrzega zasad funkcjonowania rynku finansowego;
    3. rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw;
    4. posługuje się terminologią z zakresu prawa i etyki;
    5. charakteryzuje rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność do celów decyzyjnych;
    6. rozróżnia elementy marketingu oraz określa jego znaczenie w działalności reklamowej;
    7. posługuje się pojęciami z zakresu towaroznawstwa;
    8. określa psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania działalności reklamowej;
    9. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik organizacji reklamy opisane w części II:

    AU.29. Sprzedaż produktów i usług reklamowych

    1. Przygotowanie oferty produktów i usług reklamowych

    Uczeń:

    1. korzysta z różnych źródeł informacji o produktach i usługach reklamowych;
    2. rozpoznaje rynek produktów i usług reklamowych na podstawie analizy ekonomicznej i marketingowej;
    3. stosuje narzędzia marketingu;
    4. opracowuje ofertę handlową zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami klientów;
    5. stosuje metody kalkulacji cen;
    6. opracowuje cenniki produktów i usług reklamowych;
    7. przygotowuje prezentację produktów i usług reklamowych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego.

    2. Prowadzenie sprzedaży produktów i usług reklamowych

    1. tworzy i aktualizuje bazy danych o klientach;
    2. identyfikuje typy klientów;
    3. prowadzi rozmowę sprzedażową;
    4. prezentuje ofertę sprzedaży produktów i usług reklamowych;
    5. prowadzi sprzedaż produktów i usług reklamowych zgodnie z przyjętą strategią marketingową;
    6. realizuje zlecenia i zamówienia na produkty i usługi reklamowe;
    7. negocjuje oraz przygotowuje umowy sprzedaży produktów i usług;
    8. prowadzi dokumentację dotyczącą sprzedaży produktów i usług;
    9. korzysta z programów komputerowych stosowanych w procesie sprzedaży produktów i usług reklamowych.

    AU.30. Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej

    1. Tworzenie przekazu reklamowego

    Uczeń:

    1. określa cele przekazu reklamowego;
    2. dobiera narzędzia promocji;
    3. pozyskuje oraz przetwarza informacje niezbędne do realizacji reklamy;
    4. prezentuje informacje reklamowe w formie graficznej, tekstowej i tabelarycznej oraz określa ich przydatność do wykonania reklamy;
    5. określa mechanizmy wpływające na tworzenie reklamy;
    6. przygotowuje zestaw informacji dotyczących kampanii reklamowej;
    7. dobiera środki reklamowe służące do opracowania przekazu reklamowego;
    8. dobiera środki prezentacji przekazu reklamowego;
    9. stosuje programy komputerowe do gromadzenia i przetwarzania informacji oraz opracowania przekazu reklamowego;
    10. stosuje przepisy prawa oraz przestrzega zasad etyki zawodowej, dotyczących tworzenia przekazu reklamowego.

    2. Projektowanie środków reklamowych

    Uczeń:

    1. projektuje różne formy środków reklamowych i innych narzędzi promocji;
    2. projektuje elementy systemu wizualnej identyfikacji firmy;
    3. stosuje różne formy i środki projektowania reklamy;
    4. stosuje przepisy prawa autorskiego i własności intelektualnej;
    5. wykorzystuje programy komputerowe w trakcie prac projektowych;
    6. prezentuje projekty reklamy produktów i usług.

    3. Tworzenie planu medialnego

    Uczeń:

    1. ocenia projekt przekazu reklamowego przed jego publikacją;
    2. dobiera nośniki reklamy do przyjętej strategii reklamy;
    3. dobiera media do przyjętej strategii reklamy;
    4. ustala czas emisji reklamy w mediach na podstawie określonych wskaźników;
    5. sporządza plan przebiegu kampanii reklamowej w mediach zgodnie z przyjętym budżetem;
    6. organizuje emisję reklamy w mediach;
    7. sporządza dokumenty dotyczące emisji reklamy w mediach;
    8. stosuje przepisy prawa oraz przestrzega zasad etyki zawodowej, dotyczących emisji reklamy w mediach.

    4. Przygotowywanie środków reklamowych

    Uczeń:

    1. planuje etapy produkcji środków reklamowych;
    2. wykorzystuje wiedzę i umiejętności z zakresu towaroznawstwa do realizacji określonych zadań;
    3. sporządza harmonogram przygotowania środków reklamowych;
    4. określa metody i techniki produkcji reklamy;
    5. dobiera materiały i narzędzia do wykonywania środków reklamowych;
    6. sporządza zapotrzebowanie na materiały i sprzęt do produkcji środków reklamowych;
    7. obsługuje urządzenia techniczne i korzysta z programów komputerowych do wykonywania środków reklamowych;
    8. przygotowuje reklamę w wersji drukowanej i elektronicznej;
    9. przestrzega standardów jakości pracy w procesie produkcji środków reklamy;
    10. prowadzi dokumentację dotyczącą produkcji środków reklamowych;
    11. przestrzega zasad etyki zawodowej podczas produkcji środków reklamowych oraz stosuje przepisy prawa w tym zakresie.

    5. Badanie skuteczności reklamy

    Uczeń:

    1. opracowuje oraz interpretuje wyniki badań rynku reklamy;
    2. ocenia jakość produktów i usług reklamowych według określonych kryteriów;
    3. określa efektywność reklamy na podstawie ustalonych wskaźników;
    4. ocenia skuteczność reklamy na podstawie badań rynkowych;
    5. prowadzi badania efektywności reklamy z wykorzystaniem programów komputerowych;
    6. prezentuje wyniki badań dotyczących oceny jakości oraz skuteczności prowadzonej reklamy.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik organizacji reklamy powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię multimedialną, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki, skanery i plotery (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, programy do obróbki graficznej, edytorskiej i audiowizualnej, projektor multimedialny, wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, słuchawkami, głośnikami, mikrofonem; kserokopiarkę, urządzenia multimedialne, takie jak: kamery cyfrowe, aparaty fotograficzne;
  2. pracownię plastyczno-techniczną, wyposażoną w: stanowiska rysunkowo-malarskie (jedno stanowisko dla jednego ucznia), sztalugi, deski kreślarskie, materiały oraz przybory kreślarskie i malarskie, materiały reklamowe, materiały biurowe, stanowisko dydaktyczne dla nauczyciela wyposażone w: komputer z dostępem do Internetu, projektor multimedialny, ekran, głośniki, telewizor, odtwarzacz DVD, materiały dydaktyczne;
  3. pracownię sprzedaży usług reklamowych, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, ze skanerem i z projektorem multimedialnym oraz stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu i z podłączeniem do drukarki sieciowej, z pakietem programów biurowych, programem do tworzenia prezentacji i grafiki, oprogramowaniem stosowanym w sprzedaży produktów i usług reklamowych; druki formularzy stosowanych w sprzedaży produktów i usług; zestaw przepisów prawa dotyczących sprzedaży usług reklamowych w formie drukowanej lub elektronicznej, podręczniki, literaturę zawodową, słowniki i encyklopedie z zakresu sprzedaży produktów i usług reklamowych.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsca zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

280 godz.

AU.29. Sprzedaż produktów i usług reklamowych

430 godz.

AU.30. Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej

640 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.