Zawód: technik organizacji reklamy 333906
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik organizacji reklamy powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- organizowania oraz prowadzenia sprzedaży produktów i usług reklamowych;
- organizowania oraz prowadzenia kampanii reklamowej;
- projektowania oraz wykonywania środków reklamowych.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:
- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(AU.p);
PKZ(AU.p) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik organizacji reklamy
Uczeń:
- posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii;
- przestrzega zasad funkcjonowania rynku finansowego;
- rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw;
- posługuje się terminologią z zakresu prawa i etyki;
- charakteryzuje rodzaje badań statystycznych oraz określa ich przydatność do celów decyzyjnych;
- rozróżnia elementy marketingu oraz określa jego znaczenie w działalności reklamowej;
- posługuje się pojęciami z zakresu towaroznawstwa;
- określa psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania działalności reklamowej;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik organizacji reklamy opisane w części II:
AU.29. Sprzedaż produktów i usług reklamowych
1. Przygotowanie oferty produktów i usług reklamowych
Uczeń:
- korzysta z różnych źródeł informacji o produktach i usługach reklamowych;
- rozpoznaje rynek produktów i usług reklamowych na podstawie analizy ekonomicznej i marketingowej;
- stosuje narzędzia marketingu;
- opracowuje ofertę handlową zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami klientów;
- stosuje metody kalkulacji cen;
- opracowuje cenniki produktów i usług reklamowych;
- przygotowuje prezentację produktów i usług reklamowych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego.
2. Prowadzenie sprzedaży produktów i usług reklamowych
- tworzy i aktualizuje bazy danych o klientach;
- identyfikuje typy klientów;
- prowadzi rozmowę sprzedażową;
- prezentuje ofertę sprzedaży produktów i usług reklamowych;
- prowadzi sprzedaż produktów i usług reklamowych zgodnie z przyjętą strategią marketingową;
- realizuje zlecenia i zamówienia na produkty i usługi reklamowe;
- negocjuje oraz przygotowuje umowy sprzedaży produktów i usług;
- prowadzi dokumentację dotyczącą sprzedaży produktów i usług;
- korzysta z programów komputerowych stosowanych w procesie sprzedaży produktów i usług reklamowych.
AU.30. Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej
1. Tworzenie przekazu reklamowego
Uczeń:
- określa cele przekazu reklamowego;
- dobiera narzędzia promocji;
- pozyskuje oraz przetwarza informacje niezbędne do realizacji reklamy;
- prezentuje informacje reklamowe w formie graficznej, tekstowej i tabelarycznej oraz określa ich przydatność do wykonania reklamy;
- określa mechanizmy wpływające na tworzenie reklamy;
- przygotowuje zestaw informacji dotyczących kampanii reklamowej;
- dobiera środki reklamowe służące do opracowania przekazu reklamowego;
- dobiera środki prezentacji przekazu reklamowego;
- stosuje programy komputerowe do gromadzenia i przetwarzania informacji oraz opracowania przekazu reklamowego;
- stosuje przepisy prawa oraz przestrzega zasad etyki zawodowej, dotyczących tworzenia przekazu reklamowego.
2. Projektowanie środków reklamowych
Uczeń:
- projektuje różne formy środków reklamowych i innych narzędzi promocji;
- projektuje elementy systemu wizualnej identyfikacji firmy;
- stosuje różne formy i środki projektowania reklamy;
- stosuje przepisy prawa autorskiego i własności intelektualnej;
- wykorzystuje programy komputerowe w trakcie prac projektowych;
- prezentuje projekty reklamy produktów i usług.
3. Tworzenie planu medialnego
Uczeń:
- ocenia projekt przekazu reklamowego przed jego publikacją;
- dobiera nośniki reklamy do przyjętej strategii reklamy;
- dobiera media do przyjętej strategii reklamy;
- ustala czas emisji reklamy w mediach na podstawie określonych wskaźników;
- sporządza plan przebiegu kampanii reklamowej w mediach zgodnie z przyjętym budżetem;
- organizuje emisję reklamy w mediach;
- sporządza dokumenty dotyczące emisji reklamy w mediach;
- stosuje przepisy prawa oraz przestrzega zasad etyki zawodowej, dotyczących emisji reklamy w mediach.
4. Przygotowywanie środków reklamowych
Uczeń:
- planuje etapy produkcji środków reklamowych;
- wykorzystuje wiedzę i umiejętności z zakresu towaroznawstwa do realizacji określonych zadań;
- sporządza harmonogram przygotowania środków reklamowych;
- określa metody i techniki produkcji reklamy;
- dobiera materiały i narzędzia do wykonywania środków reklamowych;
- sporządza zapotrzebowanie na materiały i sprzęt do produkcji środków reklamowych;
- obsługuje urządzenia techniczne i korzysta z programów komputerowych do wykonywania środków reklamowych;
- przygotowuje reklamę w wersji drukowanej i elektronicznej;
- przestrzega standardów jakości pracy w procesie produkcji środków reklamy;
- prowadzi dokumentację dotyczącą produkcji środków reklamowych;
- przestrzega zasad etyki zawodowej podczas produkcji środków reklamowych oraz stosuje przepisy prawa w tym zakresie.
5. Badanie skuteczności reklamy
Uczeń:
- opracowuje oraz interpretuje wyniki badań rynku reklamy;
- ocenia jakość produktów i usług reklamowych według określonych kryteriów;
- określa efektywność reklamy na podstawie ustalonych wskaźników;
- ocenia skuteczność reklamy na podstawie badań rynkowych;
- prowadzi badania efektywności reklamy z wykorzystaniem programów komputerowych;
- prezentuje wyniki badań dotyczących oceny jakości oraz skuteczności prowadzonej reklamy.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik organizacji reklamy powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię multimedialną, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), drukarki, skanery i plotery (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe), pakiet programów biurowych, programy do obróbki graficznej, edytorskiej i audiowizualnej, projektor multimedialny, wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, słuchawkami, głośnikami, mikrofonem; kserokopiarkę, urządzenia multimedialne, takie jak: kamery cyfrowe, aparaty fotograficzne;
- pracownię plastyczno-techniczną, wyposażoną w: stanowiska rysunkowo-malarskie (jedno stanowisko dla jednego ucznia), sztalugi, deski kreślarskie, materiały oraz przybory kreślarskie i malarskie, materiały reklamowe, materiały biurowe, stanowisko dydaktyczne dla nauczyciela wyposażone w: komputer z dostępem do Internetu, projektor multimedialny, ekran, głośniki, telewizor, odtwarzacz DVD, materiały dydaktyczne;
- pracownię sprzedaży usług reklamowych, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, ze skanerem i z projektorem multimedialnym oraz stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu i z podłączeniem do drukarki sieciowej, z pakietem programów biurowych, programem do tworzenia prezentacji i grafiki, oprogramowaniem stosowanym w sprzedaży produktów i usług reklamowych; druki formularzy stosowanych w sprzedaży produktów i usług; zestaw przepisów prawa dotyczących sprzedaży usług reklamowych w formie drukowanej lub elektronicznej, podręczniki, literaturę zawodową, słowniki i encyklopedie z zakresu sprzedaży produktów i usług reklamowych.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach szkolnych, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsca zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno--usługowego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów
|
280 godz.
|
AU.29. Sprzedaż produktów i usług reklamowych
|
430 godz.
|
AU.30. Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej
|
640 godz.
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.