1. asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej 343902
  2. asystent osoby niepełnosprawnej 341201
  3. asystentka stomatologiczna 325101
  4. betoniarz-zbrojarz 711402
  5. blacharz 721301
  6. blacharz izolacji przemysłowych 721303
  7. blacharz samochodowy 721306
  8. cieśla 711501
  9. cukiernik 751201
  10. dekarz 712101
  11. drukarz 732201
  12. elektromechanik 741201
  13. elektromechanik pojazdów samochodowych 741203
  14. elektronik 742117
  15. elektryk 741103
  16. florysta 343203
  17. fotograf 343101
  18. fryzjer 514101
  19. garbarz skór 753501
  20. górnik eksploatacji otworowej 811301
  21. górnik eksploatacji podziemnej 811101
  22. górnik odkrywkowej eksploatacji złóż 811102
  23. higienistka stomatologiczna 325102
  24. introligator 732301
  25. jeździec 516408
  26. kaletnik 753702
  27. kamieniarz 711301
  28. kelner 513101
  29. kierowca mechanik 832201
  30. kominiarz 713303
  31. koszykarz-plecionkarz 731702
  32. kowal 722101
  33. krawiec 753105
  34. kucharz 512001
  35. kuśnierz 753106
  36. lakiernik 713201
  37. magazynier 432103
  38. mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych 731102
  39. mechanik pojazdów motocyklowych 723108
  40. mechanik pojazdów samochodowych 723103
  41. mechanik precyzyjny 731103
  42. mechanik-monter maszyn i urządzeń 723310
  43. mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej 817212
  44. mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 834103
  45. mechatronik 742118
  46. modelarz odlewniczy 721104
  47. monter budownictwa wodnego 711701
  48. monter izolacji budowlanych 712401
  49. monter izolacji przemysłowych 712403
  50. monter kadłubów jednostek pływających 721406
  51. monter konstrukcji budowlanych 711102
  52. monter nawierzchni kolejowej 711603
  53. monter sieci i instalacji sanitarnych 712618
  54. monter sieci telekomunikacyjnych 742209
  55. monter systemów rurociągowych 712613
  56. monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905
  57. murarz-tynkarz 711204
  58. obuwnik 753602
  59. ogrodnik 611303
  60. operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209
  61. operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych 834209
  62. operator maszyn i urządzeń hutniczych 812121
  63. operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107
  64. operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego 816003
  65. operator maszyn leśnych 834105
  66. operator maszyn w przemyśle włókienniczym 815204
  67. operator obrabiarek skrawających 722307
  68. operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115
  69. operator urządzeń przemysłu chemicznego 813134
  70. operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116
  71. opiekun medyczny 532102
  72. opiekun osoby starszej 341202
  73. opiekun w domu pomocy społecznej 341203
  74. opiekunka dziecięca 325905
  75. opiekunka środowiskowa 341204
  76. optyk-mechanik 731104
  77. ortoptystka 325906
  78. piekarz 751204
  79. pracownik pomocniczy fryzjera 932919
  80. pracownik pomocniczy krawca 932915
  81. pracownik pomocniczy mechanika 932916
  82. pracownik pomocniczy obsługi hotelowej 911205
  83. pracownik pomocniczy ślusarza 932917
  84. pracownik pomocniczy stolarza 932918
  85. protetyk słuchu 321401
  86. przetwórca ryb 751103
  87. pszczelarz 612302
  88. rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808
  89. rolnik 613003
  90. rybak śródlądowy 622201
  91. ślusarz 722204
  92. sprzedawca 522301
  93. stolarz 752205
  94. stroiciel fortepianów i pianin 311933
  95. szkutnik 711504
  96. tapicer 753402
  97. technik administracji 334306
  98. technik agrobiznesu 331402
  99. technik analityk 311103
  100. technik architektury krajobrazu 314202
  101. technik archiwista 441403
  102. technik automatyk 311909
  103. technik automatyk sterowania ruchem kolejowym 311407
  104. technik awionik 315316
  105. technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509
  106. technik budownictwa 311204
  107. technik budownictwa wodnego 311205
  108. technik budowy dróg 311216
  109. technik budowy fortepianów i pianin 311934
  110. technik budowy jednostek pływających 311942
  111. technik ceramik 311944
  112. technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929
  113. technik dentystyczny 321402
  114. technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych 311217
  115. technik ekonomista 331403
  116. technik eksploatacji portów i terminali 333106
  117. technik elektroenergetyk transportu szynowego 311302
  118. technik elektronik 311408
  119. technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
  120. technik elektroradiolog 321103
  121. technik elektryk 311303
  122. technik energetyk 311307
  123. technik farmaceutyczny 321301
  124. technik fotografii i multimediów 343105
  125. technik garbarz 311912
  126. technik gazownictwa 311913
  127. technik geodeta 311104
  128. technik geolog 311106
  129. technik górnictwa odkrywkowego 311701
  130. technik górnictwa otworowego 311702
  131. technik górnictwa podziemnego 311703
  132. technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943
  133. technik handlowiec 522305
  134. technik hodowca koni 314203
  135. technik hotelarstwa 422402
  136. technik hutnik 311704
  137. technik informatyk 351203
  138. technik inżynierii sanitarnej 311218
  139. technik inżynierii środowiska i melioracji 311208
  140. technik księgarstwa 522306
  141. technik leśnik 314301
  142. technik logistyk 333107
  143. technik lotniskowych służb operacyjnych 315406
  144. technik masażysta 325402
  145. technik mechanik 311504
  146. technik mechanik lotniczy 315317
  147. technik mechanik okrętowy 315105
  148. technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515
  149. technik mechatronik 311410
  150. technik nawigator morski 315214
  151. technik obsługi turystycznej 422103
  152. technik obuwnik 311916
  153. technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315
  154. technik ochrony środowiska 325511
  155. technik odlewnik 311705
  156. technik ogrodnik 314205
  157. technik optyk 325302
  158. technik organizacji reklamy 333906
  159. technik ortopeda 321403
  160. technik papiernictwa 311601
  161. technik pojazdów samochodowych 311513
  162. technik pożarnictwa 311919
  163. technik prac biurowych 411004
  164. technik procesów drukowania 311935
  165. technik procesów introligatorskich 311936
  166. technik przemysłu mody 311941
  167. technik przeróbki kopalin stałych 311706
  168. technik przetwórstwa mleczarskiego 314402
  169. technik pszczelarz 314206
  170. technik rachunkowości 431103
  171. technik realizacji dźwięku 352120
  172. technik realizacji nagrań i nagłośnień 352122
  173. technik renowacji elementów architektury 311210
  174. technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219
  175. technik rolnik 314207
  176. technik rybactwa śródlądowego 314208
  177. technik rybołówstwa morskiego 315215
  178. technik sieci telekomunikacyjnych 352204
  179. technik spedytor 333108
  180. technik sterylizacji medycznej 321104
  181. technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412
  182. technik technologii chemicznej 311603
  183. technik technologii drewna 311922
  184. technik technologii szkła 311925
  185. technik technologii wyrobów skórzanych 311926
  186. technik technologii żywności 314403
  187. technik teleinformatyk 351103
  188. technik transportu drogowego 311927
  189. technik transportu kolejowego 311928
  190. technik turystyki wiejskiej 515203
  191. technik tyfloinformatyk 351204
  192. technik urządzeń dźwigowych 311940
  193. technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej 311930
  194. technik usług fryzjerskich 514105
  195. technik usług kosmetycznych 514207
  196. technik usług pocztowych i finansowych 421108
  197. technik weterynarii 324002
  198. technik wiertnik 311707
  199. technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931
  200. technik włókiennik 311932
  201. technik żeglugi śródlądowej 315216
  202. technik żywienia i usług gastronomicznych 343404
  203. terapeuta zajęciowy 325907
  204. wędliniarz 751107
  205. wiertacz 811305
  206. zdun 711203
  207. zegarmistrz 731106
  208. złotnik-jubiler 731305

Zawód: technik mechanik okrętowy 315105


Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w szkole policealnej dla młodzieży.

  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik mechanik okrętowy powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. obsługiwania maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
  2. oceniania stanu technicznego oraz wykonywania napraw i remontów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
  3. pełnienia pod nadzorem wachty maszynowej: portowej i morskiej;
  4. uczestniczenia w akcjach ratowniczych, ratunkowych, pożarowych i ochrony statku prowadzonych przez załogę statku.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych, niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(MG.a) i PKZ(MG.k);

    PKZ(MG.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, zegarmistrz, optyk-mechanik, mechanik precyzyjny, mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, kowal, monter kadłubów jednostek pływających, blacharz samochodowy, blacharz, lakiernik, technik optyk, technik mechanik lotniczy, technik mechanik okrętowy, technik budowy jednostek pływających, technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, technik transportu drogowego, technik energetyk, modelarz odlewniczy, technik wiertnik, technik górnictwa podziemnego, technik górnictwa otworowego, technik górnictwa odkrywkowego, technik przeróbki kopalin stałych, technik odlewnik, technik hutnik, operator maszyn i urządzeń odlewniczych, operator maszyn i urządzeń hutniczych, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, złotnik-jubiler, mechanik pojazdów motocyklowych, technik chłodnictwa i klimatyzacji, technik urządzeń dźwigowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, kierowca mechanik, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej, szkutnik

    Uczeń:

    1. przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego;
    2. sporządza szkice części maszyn;
    3. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
    4. rozróżnia części maszyn i urządzeń;
    5. rozróżnia rodzaje połączeń;
    6. przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
    7. rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
    8. rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
    9. dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
    10. rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją;
    11. rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń;
    12. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
    13. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
    14. wykonuje pomiary warsztatowe;
    15. rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac;
    16. określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń;
    17. posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
    18. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

    PKZ(MG.k) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie technik mechanik okrętowy

    Uczeń:

    1. rozróżnia prace związane z cięciem i spawaniem elementów okrętu;
    2. rozróżnia elementy wyposażenia okrętu;
    3. rozróżnia wskaźniki niezawodności oraz trwałości maszyn i urządzeń;
    4. rozróżnia metody badania metali i stopów oraz sposoby wykrywania ich wad;
    5. wykorzystuje zagadnienia z termodynamiki technicznej, elektrotechniki, elektroniki i automatyki przy eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    6. posługuje się dokumentacją klasyfikacji paliw i smarów oraz określa właściwości mediów roboczych i sposoby przygotowania ich do pracy;
    7. rozróżnia rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej;
    8. określa budowę i zasadę działania napędów hydraulicznych i pneumatycznych oraz analizuje schematy tych napędów;
    9. stosuje prawa dotyczące statyki i dynamiki okrętu;
    10. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie technik mechanik okrętowy opisane w części II:

    MG.32. Organizacja i prowadzenie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych

    1. Przygotowanie maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych do pracy

    Uczeń:

    1. rozróżnia statki, siłownie okrętowe, maszyny, urządzenia oraz instalacje okrętowe;
    2. stosuje normy i dokumentację techniczną dotyczące sprzętu kontrolno-pomiarowego, maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych w języku polskim i języku angielskim;
    3. przestrzega procedur dotyczących pobierania na statek: paliwa, olejów smarowych, czynników chłodniczych i gazów technicznych z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska morskiego i zapobiegania rozlewom zanieczyszczeń;
    4. wykonuje pomiary i uzupełnia poziomy paliwa, smarów, olejów, czynników chłodniczych i gazów technicznych w zbiornikach okrętowych;
    5. ocenia przydatność płynów eksploatacyjnych stosowanych w siłowni okrętowej;
    6. przygotowuje materiały oraz części zamienne do eksploatacji na podstawie dokumentacji;
    7. sprawdza szczelność i usuwa przecieki maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych.

    2. Uruchamianie i eksploatowanie maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych

    Uczeń:

    1. posługuje się instrukcjami obsługi oraz dokumentacją techniczno-ruchową w języku polskim i języku angielskim;
    2. dobiera przyrządy i urządzenia kontrolno-pomiarowe do przeprowadzania oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    3. posługuje się sprzętem kontrolno-pomiarowym stacjonarnym i przenośnym stosowanym w eksploatacji siłowni okrętowej;
    4. ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    5. określa stopień zużycia elementów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    6. uruchamia oraz obsługuje maszyny, urządzenia i instalacje okrętowe;
    7. wykonuje regulacje podstawowych parametrów pracy układów i systemów siłowni okrętowej;
    8. ustala przyczyny wadliwego funkcjonowania maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych oraz lokalizuje miejsca powstania uszkodzeń;
    9. dobiera i stosuje narzędzia i sprzęt do przeglądów technicznych i bieżącego wykonywania prac konserwacyjnych maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    10. stosuje gospodarkę zużytymi smarami, paliwami i czynnikami chłodzącymi;
    11. stosuje zasady prowadzenia dziennika maszynowego oraz dokumentacji wymaganej przepisami prawa;
    12. korzysta ze specjalistycznych programów komputerowych i symulatorów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych.

    3. Wykonywanie prac z zakresu napraw i remontów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych

    Uczeń:

    1. realizuje plany remontów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    2. rozróżnia rodzaje prac remontowych na podstawie specyfikacji, przepisów klasyfikacyjnych Polskiego Rejestru Statków (PRS), zaleceń producentów urządzeń lub stanu technicznego maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    3. stosuje technologię naprawy, remontu i montażu maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    4. sporządza wykazy części zamiennych;
    5. wykonuje prace przygotowujące siłownię do remontu stoczniowego;
    6. dobiera i stosuje narzędzia i sprzęt do wykonywania prac remontowych;
    7. wykonuje prace związane z demontażem i montażem maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    8. dobiera i stosuje metody regeneracji i naprawy części maszyn oraz nanoszenia na nie powłok ochronnych i regeneracyjnych;
    9. kontroluje parametry pracy maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych oraz wykonuje ich regulacje pod nadzorem;
    10. ocenia poprawność działania maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych;
    11. rozróżnia i stosuje zasady prowadzenia dokumentacji oraz sprawozdawczości remontowej;
    12. wykonuje prace w zakresie uprawnień I stopnia związanych z cięciem i spawaniem elementów.

    4. Uczestniczenie w akcjach ratowniczych, ratunkowych i ochrony statku w celu ratowania na morzu życia ludzkiego i mienia

    Uczeń:

    1. przestrzega procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia pasażerów i załogi okrętu;
    2. stosuje okrętowe środki identyfikacji sygnałów oraz wzywania pomocy na okręcie;
    3. przestrzega procedur ewakuacji pasażerów i załogi okrętu oraz ratowania rozbitków;
    4. obsługuje instalacje wykrywcze i alarmowe oraz sprzęt przeciwpożarowy i instalacje gaśnicze na okręcie;
    5. stosuje indywidualne i zbiorowe środki ratownicze i ratunkowe;
    6. wykonuje czynności związane z likwidacją rozlewów na morzu.
    7. przestrzega procedur związanych z ochroną statku.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik mechanik okrętowy powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię rysunku technicznego, wyposażoną w: stoły kreślarskie, stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, pakiet programów biurowych, program do wykonywania rysunku technicznego, pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego maszynowego;
  2. pracownię budowy okrętów i materiałoznawstwa, wyposażoną w: arkusze linii teoretycznych kadłuba, tabele skalowań zbiorników i ładowni statkowych, rysunki konstrukcyjne kadłuba, kopie dokumentów konstrukcyjnych statków, dokumentacje certyfikacyjne silników napędowych, mikroskop metalograficzny, normy i standardy dotyczące badań właściwości materiałów, próbki materiałów konstrukcyjnych i technologicznych, próbki połączeń spawanych, lutowanych, zgrzewanych, filmy dydaktyczne przedstawiające procesy wytwarzania podstawowych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w okrętownictwie, poradniki zawodowe;
  3. laboratorium silników okrętowych i mechanizmów pomocniczych, w którym powinny być zorganizowane następujące stanowiska jedno stanowisko dla czterech uczniów): stanowisko z silnikiem okrętowym obciążonym prądnicą lub hamulcem wodnym wraz z instalacjami, przyrządy umożliwiające analizę pracy silnika: indykator, maksymetr, pimetr; stanowisko do sprawdzania wtryskiwaczy; stanowisko pomp wirowych; stanowisko sprężarki powietrza rozruchowego; stanowisko urządzeń oczyszczających – wirówki paliwowe i olejowe; stanowisko instalacji ze sprężarką chłodniczą; stanowisko do regulacji zaworów rozprężnych, presostatów i termostatów. Ponadto laboratorium powinno być wyposażone w: plansze i przekroje silników oraz części mechanizmów i maszyn okrętowych, dokumentację techniczną oraz instrukcje stanowiskowe;
  4. pracownię elektrotechniki, elektroniki i automatyki okrętowej, wyposażoną w: stanowiska do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych z wykorzystaniem mierników analogowych i cyfrowych (jedno stanowisko dla jednego ucznia); stanowiska do badania układów i elementów elektronicznych (jedno stanowisko dla jednego ucznia), w tym układów: regulacji z regulatorami pneumatycznymi, regulacji z regulatorami elektronicznymi, logicznych (kombinacyjne i sekwencyjne), inteligentnych przetworników pomiarowych, sterowników PLC, zaworów z pozycjonerami; stanowisko do badania silników elektrycznych i prądnic; stanowisko do obsługi i badania akumulatorów; stanowisko do badania transformatorów; stanowisko do badania zasilaczy energoelektronicznych; instrukcje stanowiskowe; zestawy dokumentacji techniczno-ruchowych;
  5. pracownię chemii technicznej, w której powinny być zorganizowane następujące stanowiska (jedno stanowisko dla czterech uczniów): stanowisko do badania wody kotłowej i chłodzącej wyposażone w przenośny zestaw do badania wody kotłowej i wody chłodzącej; stanowisko do badania olejów oraz podstawowych właściwości olejów smarowych wyposażone w przenośny zestaw do badania olejów silnikowych; stanowisko do badania podstawowych właściwości paliw okrętowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów); ponadto pracownia powinna być wyposażona w arkusze z wynikami analiz statkowych cieczy eksploatacyjnych, dokumentację techniczną, poradniki i instrukcje stanowiskowe;
  6. laboratorium remontów, wyposażone w: stanowiska obsługowo-remontowe okrętowych silników spalinowych oraz maszyn i urządzeń pomocniczych siłowni okrętowej, wyposażone w: tłokowy silnik spalinowy z linią wałów, dwustopniową sprężarkę powietrza, wirówkę paliwa, agregat pompowy na fundamencie, prasę dźwigniową, narzędzia do prac hydraulicznych, narzędzia monterskie, narzędzia pneumatyczne, elektronarzędzia, stojaki do demontażu i montażu podzespołów silników i mechanizmów pomocniczych siłowni okrętowej, podnośniki i wciągarki łańcuchowe, ściągacze do łożysk i wirników, stoliki narzędziowo-monterskie, specjalistyczne uchwyty i przyrządy, narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe, przyrządy do wykrywania nieciągłości metodami penetracyjnymi, magnetyczno-proszkowymi i metodami ultradźwiękowymi, stanowisko do wyważania statycznego wirników, endoskop, dokumentacje techniczno-ruchowe maszyn i urządzeń;
  7. symulatory siłowni okrętowej w tym: programowy symulator siłowni okrętowej silnika okrętowego, instalacji okrętowych, mechanizmów, urządzeń i systemów okrętowych wyposażony w: stanowisko dla instruktora i dwanaście stanowisk treningowych (jedno stanowisko dla jednego ucznia); symulator sprzętowy (operacyjny) siłowni z silnikami okrętowymi wolnoobrotowymi i średnioobrotowymi, dwusuwowymi i czterosuwowymi, posiadający oprogramowanie do symulacji wszystkich stanów siłowni okrętowej i spełniający wymagania Konwencji STCW (max. 6 uczniów w grupie); stanowisko komputerowe dla nauczyciela powinno posiadać dostęp do Internetu, pakiet programów biurowych, drukarkę oraz powinno być podłączone do projektora multimedialnego. W pomieszczeniu powinny znajdować się: schematy systemów, instrukcje obsługi symulatorów, dokumentacje techniczno-ruchowe silników i mechanizmów pomocniczych siłowni, instrukcje stanowiskowe.
  8. warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
    1. stanowiska do obróbki ręcznej metali (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: stół ślusarski, narzędzia ślusarskie i monterskie, narzędzia i przyrządy pomiarowe, elektronarzędzia, pilniki, klucze maszynowe, gwintowniki, narzynki, piłki do metalu i drewna, wiertła, rozwiertaki, ręczne nożyce do cięcia blachy;
    2. stanowiska do obróbki mechanicznej metali (jedno stanowisko dla sześciu uczniów), wyposażone w: tokarkę uniwersalną z osprzętem, frezarkę uniwersalną z osprzętem, szlifierkę do płaszczyzn, szlifierkę do ostrzenia narzędzi, wiertarkę stołową, noże tokarskie, frezy, nożyce do cięcia blachy mechaniczne, przecinarki i szlifierki kątowe;
    3. stanowiska spawalnicze do spawania gazowego, elektrycznego i w osłonie gazów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: spawarkę transformatorową, półautomat spawalniczy, urządzenie do spawania plazmą, urządzenie do cięcia plazmą, palniki acetylenowo-tlenowe do spawania i cięcia, butle gazowe, zgrzewarkę, młotki spawalnicze, środki ochrony indywidualnej;
    4. stanowiska do prac remontowo – naprawczych oraz badań nieniszczących, w tym:

        –  stanowisko do demontażu i montażu maszyn i urządzeń wyposażone w stół monterski, zestawy kluczy nasadowych, maszynowych, trzpieniowych, oczkowych, narzędzia do gwintowania, wiercenia i rozwiercania,

        –  stanowisko do pomiarów warsztatowych,

        –  stanowisko do mycia części,

        –  stanowiska do badań nieniszczących,

        –  stanowisko do diagnostyki wibroakustycznej,

        –  stanowisko do hydraulicznych prób ciśnieniowych wyposażone w przyrządy do badania szczelności i przeprowadzania próby ciśnieniowe,

        –  stanowisko z narzędziami do wykonywania połączeń wciskowych, uszczelnień ruchowych;

      ponadto stanowiska do prac remontowo – naprawczych oraz badań nieniszczących powinny być wyposażone w dokumentacje techniczne, instrukcje stanowiskowe,
    5. stanowiska do prac elektrycznych, w tym:

        –  stanowisko z przyrządami do pomiarów wielkości elektrycznych,

        –  stanowisko do sprawdzania przekaźnika termobimetalicznego,

        –  stanowisko z blokiem zabezpieczeń prądnicy synchronicznej,

        –  stanowisko z wyłącznikami zwarciowymi,

        –  stanowisko z układami stycznikowo-przekaźnikowymi;

      dodatkowe wyposażenie: silniki elektryczne, prądnice elektryczne, akumulator, elektronarzędzia, lutownice, narzędzia monterskie i elektromonterskie, mierniki uniwersalne, próbniki akumulatora, areometr,
    6. stanowiska do pomiarów warsztatowych, wyposażone w: przyrządy do sprawdzania prostoliniowości, płaskości i prostopadłości płaszczyzn; przyrządy do sprawdzania współosiowości, prostopadłości i równoległości osi otworów; przyrządy do pomiarów średnic i kątów stożków; przyrządy do pomiarów odchyłek kształtu; przyrządy do pomiarów odchyłek położenia;
  9. ośrodek szkoleniowy ratownictwa morskiego posiadający certyfikat wydany przez właściwy organ administracji morskiej do prowadzenia przeszkoleń w zakresie: indywidualnych technik ratunkowych, ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego, elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy, bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej, problematyki ochrony na statku;
  10. statek do celów szkoleniowych – jego urządzenia, systemy i wyposażenie powinny spełniać wszystkie wymagania określone dla statków o mocy powyżej 750 kW, uprawnionych do żeglugi międzynarodowej, zgodnie z Ustawą o bezpieczeństwie morskim. Wyposażenie statku powinno umożliwiać zdobycie praktycznych umiejętności zawodowych określonych w części 3.3 dla kwalifikacji M.32. Prowadzenie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych.

Wszystkie maszyny, urządzenia i narzędzia pracy muszą posiadać certyfikaty lub świadectwa zgodności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Gaśnice powinny być rozstawione w widocznym miejscu i oznakowane. Należy oznaczyć drogi ewakuacyjne i wyjścia awaryjne. Narzędzia, urządzenia, środowisko i warunki pracy muszą być dostosowane do możliwości uczniów. Urządzenia muszą być sprawne, gwarantujące bezpieczne wykonanie pracy, spełniające aktualne przepisy dotyczące ergonomii pracy i ochrony środowiska.

W szkole prowadzącej kształcenie w zawodzie technik mechanik okrętowy językiem obcym ukierunkowanym zawodowo jest język angielski.

Proces kształcenia powinien być realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Konwencji STCW (Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201, z 1999 r. Nr 30, poz. 286 oraz z 2013 r. poz. 1092)) oraz zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 68, art. 74 ust. 4 oraz art. 76 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, określającymi wyszkolenie i kwalifikacje oraz ramowe programy szkoleń i wymagań egzaminacyjnych wobec członków załóg statków morskich, a także warunki i tryb uznawania morskich jednostek edukacyjnych oraz wymagania kwalifikacyjne wobec kadry prowadzącej zajęcia.

Kształcenie praktyczne w zakresie praktyk warsztatowych, praktyk zawodowych, przeszkoleń oraz stosowania wyposażenia może odbywać się w: pracowniach szkolnych, przedsiębiorstwach produkujących i remontujących statki, na statkach polskich i zagranicznych armatorów, w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego. Podmioty muszą posiadać uprawnienia do kształcenia w zakresie wymagań Konwencji STCW udzielone przez właściwy organ administracji morskiej.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniających rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze nie krótszym niż dwa miesiące (60 dni).

Warunkiem skierowania ucznia na praktyki zawodowe jest ukończenie podstawowych przeszkoleń w zakresie: indywidualnych technik ratunkowych, ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego, elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej, bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej oraz problematyki ochrony na statku. Program szkoleń musi być zgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 lutego 2014 r. poz. 239 (z późn. zm. ) w sprawie ramowych programów przeszkoleń dla członków załóg statków morskich.

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

450 godz.

MG.32. Organizacja i prowadzenie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych

750 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.