1. asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej 343902
  2. asystent osoby niepełnosprawnej 341201
  3. asystentka stomatologiczna 325101
  4. betoniarz-zbrojarz 711402
  5. blacharz 721301
  6. blacharz izolacji przemysłowych 721303
  7. blacharz samochodowy 721306
  8. cieśla 711501
  9. cukiernik 751201
  10. dekarz 712101
  11. drukarz 732201
  12. elektromechanik 741201
  13. elektromechanik pojazdów samochodowych 741203
  14. elektronik 742117
  15. elektryk 741103
  16. florysta 343203
  17. fotograf 343101
  18. fryzjer 514101
  19. garbarz skór 753501
  20. górnik eksploatacji otworowej 811301
  21. górnik eksploatacji podziemnej 811101
  22. górnik odkrywkowej eksploatacji złóż 811102
  23. higienistka stomatologiczna 325102
  24. introligator 732301
  25. jeździec 516408
  26. kaletnik 753702
  27. kamieniarz 711301
  28. kelner 513101
  29. kierowca mechanik 832201
  30. kominiarz 713303
  31. koszykarz-plecionkarz 731702
  32. kowal 722101
  33. krawiec 753105
  34. kucharz 512001
  35. kuśnierz 753106
  36. lakiernik 713201
  37. magazynier 432103
  38. mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych 731102
  39. mechanik pojazdów motocyklowych 723108
  40. mechanik pojazdów samochodowych 723103
  41. mechanik precyzyjny 731103
  42. mechanik-monter maszyn i urządzeń 723310
  43. mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej 817212
  44. mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych 834103
  45. mechatronik 742118
  46. modelarz odlewniczy 721104
  47. monter budownictwa wodnego 711701
  48. monter izolacji budowlanych 712401
  49. monter izolacji przemysłowych 712403
  50. monter kadłubów jednostek pływających 721406
  51. monter konstrukcji budowlanych 711102
  52. monter nawierzchni kolejowej 711603
  53. monter sieci i instalacji sanitarnych 712618
  54. monter sieci telekomunikacyjnych 742209
  55. monter systemów rurociągowych 712613
  56. monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905
  57. murarz-tynkarz 711204
  58. obuwnik 753602
  59. ogrodnik 611303
  60. operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209
  61. operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych 834209
  62. operator maszyn i urządzeń hutniczych 812121
  63. operator maszyn i urządzeń odlewniczych 812107
  64. operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego 816003
  65. operator maszyn leśnych 834105
  66. operator maszyn w przemyśle włókienniczym 815204
  67. operator obrabiarek skrawających 722307
  68. operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115
  69. operator urządzeń przemysłu chemicznego 813134
  70. operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116
  71. opiekun medyczny 532102
  72. opiekun osoby starszej 341202
  73. opiekun w domu pomocy społecznej 341203
  74. opiekunka dziecięca 325905
  75. opiekunka środowiskowa 341204
  76. optyk-mechanik 731104
  77. ortoptystka 325906
  78. piekarz 751204
  79. pracownik pomocniczy fryzjera 932919
  80. pracownik pomocniczy krawca 932915
  81. pracownik pomocniczy mechanika 932916
  82. pracownik pomocniczy obsługi hotelowej 911205
  83. pracownik pomocniczy ślusarza 932917
  84. pracownik pomocniczy stolarza 932918
  85. protetyk słuchu 321401
  86. przetwórca ryb 751103
  87. pszczelarz 612302
  88. rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808
  89. rolnik 613003
  90. rybak śródlądowy 622201
  91. ślusarz 722204
  92. sprzedawca 522301
  93. stolarz 752205
  94. stroiciel fortepianów i pianin 311933
  95. szkutnik 711504
  96. tapicer 753402
  97. technik administracji 334306
  98. technik agrobiznesu 331402
  99. technik analityk 311103
  100. technik architektury krajobrazu 314202
  101. technik archiwista 441403
  102. technik automatyk 311909
  103. technik automatyk sterowania ruchem kolejowym 311407
  104. technik awionik 315316
  105. technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509
  106. technik budownictwa 311204
  107. technik budownictwa wodnego 311205
  108. technik budowy dróg 311216
  109. technik budowy fortepianów i pianin 311934
  110. technik budowy jednostek pływających 311942
  111. technik ceramik 311944
  112. technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929
  113. technik dentystyczny 321402
  114. technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych 311217
  115. technik ekonomista 331403
  116. technik eksploatacji portów i terminali 333106
  117. technik elektroenergetyk transportu szynowego 311302
  118. technik elektronik 311408
  119. technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
  120. technik elektroradiolog 321103
  121. technik elektryk 311303
  122. technik energetyk 311307
  123. technik farmaceutyczny 321301
  124. technik fotografii i multimediów 343105
  125. technik garbarz 311912
  126. technik gazownictwa 311913
  127. technik geodeta 311104
  128. technik geolog 311106
  129. technik górnictwa odkrywkowego 311701
  130. technik górnictwa otworowego 311702
  131. technik górnictwa podziemnego 311703
  132. technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943
  133. technik handlowiec 522305
  134. technik hodowca koni 314203
  135. technik hotelarstwa 422402
  136. technik hutnik 311704
  137. technik informatyk 351203
  138. technik inżynierii sanitarnej 311218
  139. technik inżynierii środowiska i melioracji 311208
  140. technik księgarstwa 522306
  141. technik leśnik 314301
  142. technik logistyk 333107
  143. technik lotniskowych służb operacyjnych 315406
  144. technik masażysta 325402
  145. technik mechanik 311504
  146. technik mechanik lotniczy 315317
  147. technik mechanik okrętowy 315105
  148. technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515
  149. technik mechatronik 311410
  150. technik nawigator morski 315214
  151. technik obsługi turystycznej 422103
  152. technik obuwnik 311916
  153. technik ochrony fizycznej osób i mienia 541315
  154. technik ochrony środowiska 325511
  155. technik odlewnik 311705
  156. technik ogrodnik 314205
  157. technik optyk 325302
  158. technik organizacji reklamy 333906
  159. technik ortopeda 321403
  160. technik papiernictwa 311601
  161. technik pojazdów samochodowych 311513
  162. technik pożarnictwa 311919
  163. technik prac biurowych 411004
  164. technik procesów drukowania 311935
  165. technik procesów introligatorskich 311936
  166. technik przemysłu mody 311941
  167. technik przeróbki kopalin stałych 311706
  168. technik przetwórstwa mleczarskiego 314402
  169. technik pszczelarz 314206
  170. technik rachunkowości 431103
  171. technik realizacji dźwięku 352120
  172. technik realizacji nagrań i nagłośnień 352122
  173. technik renowacji elementów architektury 311210
  174. technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219
  175. technik rolnik 314207
  176. technik rybactwa śródlądowego 314208
  177. technik rybołówstwa morskiego 315215
  178. technik sieci telekomunikacyjnych 352204
  179. technik spedytor 333108
  180. technik sterylizacji medycznej 321104
  181. technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412
  182. technik technologii chemicznej 311603
  183. technik technologii drewna 311922
  184. technik technologii szkła 311925
  185. technik technologii wyrobów skórzanych 311926
  186. technik technologii żywności 314403
  187. technik teleinformatyk 351103
  188. technik transportu drogowego 311927
  189. technik transportu kolejowego 311928
  190. technik turystyki wiejskiej 515203
  191. technik tyfloinformatyk 351204
  192. technik urządzeń dźwigowych 311940
  193. technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej 311930
  194. technik usług fryzjerskich 514105
  195. technik usług kosmetycznych 514207
  196. technik usług pocztowych i finansowych 421108
  197. technik weterynarii 324002
  198. technik wiertnik 311707
  199. technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931
  200. technik włókiennik 311932
  201. technik żeglugi śródlądowej 315216
  202. technik żywienia i usług gastronomicznych 343404
  203. terapeuta zajęciowy 325907
  204. wędliniarz 751107
  205. wiertacz 811305
  206. zdun 711203
  207. zegarmistrz 731106
  208. złotnik-jubiler 731305

Zawód: technik przeróbki kopalin stałych 311706


  1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

  1. prowadzenia procesu klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych;
  2. prowadzenia procesu wzbogacania kopalin stałych;
  3. przygotowywania koncentratów do procesów przetwórczych;
  4. oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
  5. oznaczania parametrów techniczno-technologicznych w procesach przeróbki kopalin stałych.
  1. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

  1. efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

    (BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
    Uczeń:

    1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
    2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
    3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
    5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
    6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
    7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
    9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
    10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

    (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
    Uczeń:

    1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
    2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
    3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
    4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
    5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
    6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
    7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
    8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
    9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
    10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
    11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

    (JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
    Uczeń:

    1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
    2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
    3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
    4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
    5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

    (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
    Uczeń:

    1. przestrzega zasad kultury i etyki;
    2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
    3. przewiduje skutki podejmowanych działań;
    4. jest otwarty na zmiany;
    5. potrafi radzić sobie ze stresem;
    6. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
    7. przestrzega tajemnicy zawodowej;
    8. potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
    9. potrafi negocjować warunki porozumień;
    10. współpracuje w zespole.

    (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
    Uczeń:

    1. planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
    2. dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
    3. kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
    4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
    5. wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
    6. komunikuje się ze współpracownikami.
  2. efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(MG.a) i PKZ(MG.I);

    PKZ(MG.a) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, zegarmistrz, optyk-mechanik, mechanik precyzyjny, mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, kowal, monter kadłubów jednostek pływających, blacharz samochodowy, blacharz, lakiernik, technik optyk, technik mechanik lotniczy, technik mechanik okrętowy, technik budowy jednostek pływających, technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, technik transportu drogowego, technik energetyk, modelarz odlewniczy, technik wiertnik, technik górnictwa podziemnego, technik górnictwa otworowego, technik górnictwa odkrywkowego, technik przeróbki kopalin stałych, technik odlewnik, technik hutnik, operator maszyn i urządzeń odlewniczych, operator maszyn i urządzeń hutniczych, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, złotnik-jubiler, mechanik pojazdów motocyklowych, technik chłodnictwa i klimatyzacji, technik urządzeń dźwigowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, kierowca mechanik, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej, szkutnik

    Uczeń:

    1. przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego;
    2. sporządza szkice części maszyn;
    3. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych;
    4. rozróżnia części maszyn i urządzeń;
    5. rozróżnia rodzaje połączeń;
    6. przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
    7. rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
    8. rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
    9. dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
    10. rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją;
    11. rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń;
    12. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
    13. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
    14. wykonuje pomiary warsztatowe;
    15. rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac;
    16. określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń;
    17. posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
    18. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.

    PKZ(MG.i) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter kadłubów jednostek pływających, technik budowy jednostek pływających

    Uczeń:

    1. posługuje się nazewnictwem elementów konstrukcyjnych jednostek pływających i jich wyposażenia, typów jednostek pływających, zgodnie z nomenklaturą towarzystw klasyfikacyjnych, w języku polskim i angielskim;
    2. stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej;
    3. wykonuje działania na siłach, wyznacza obciążenia i naprężenia w prostych elementach, oblicza wartości sił;
    4. rozróżnia elementy kadłuba jednostek pływających;
    5. rozróżnia urządzenia i maszyny jednostek pływających;
    6. rozróżnia systemy instalacji jednostek pływających;
    7. posługuje się rysunkiem linii teoretycznych kadłuba jednostek pływających;
    8. rozróżnia skróty rysunkowe stosowane w dokumentacji technicznej;
    9. odczytuje dokumentację konstrukcyjną, dokumentację traserską, dokumentację technologiczną, dokumentację materiałową oraz unifikację i standardy budowy kadłuba;
    10. rozróżnia narzędzia, przyrządy i urządzenia oraz oprzyrządowanie stosowane do budowy kadłuba jednostek pływających;
    11. rozróżnia maszyny i urządzenia do cięcia i spawania;
    12. rozróżnia prace w zakresie uprawnień I stopnia, związane z cięciem i spawaniem elementów kadłuba jednostek pływających;
    13. rozpoznaje metody spawania, sposoby przygotowania złącz i warunki zapewniające wymaganą jakość połączeń;
    14. rozróżnia maszyny, sprzęt oraz metody stosowane podczas obróbki plastycznej materiałów i elementów konstrukcyjnych i kadłuba jednostek pływających;
    15. rozróżnia sprzęt pomiarowy oraz wykonuje pomiary związane z budową kadłuba jednostek pływających;
    16. rozróżnia urządzenia i osprzęt przeznaczone do transportu pionowego i poziomego elementów kadłuba jednostek pływających;
    17. rozróżnia obiekty, urządzenia i konstrukcje przeznaczone do wodowania jednostek pływających;
    18. rozróżnia sprzęt do prostowania bezudarowego blach i odprężania sekcji po spawaniu;
    19. rozróżnia zamknięcia otworów komunikacyjnych i zamknięcia otworów ładunkowych;
    20. posługuje się rysunkiem poręczy, uchwytów, drabin, schodów, trapów, kładek, podłóg i podbudowy przejść komunikacyjnych, w siłowniach, pompowniach oraz na pokładach;
    21. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
  3. efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych opisane w części II:

    MG.35. Prowadzenie procesu przeróbki kopalin stałych

    1. Prowadzenie procesu klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych

    Uczeń:

    1. rozpoznaje maszyny i urządzenia wykorzystywane w procesie klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych;
    2. przyjmuje i magazynuje nadawę surową;
    3. dozuje nadawę do procesów przeróbki kopalin stałych;
    4. prowadzi proces klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych w węzłach technologicznych;
    5. posługuje się sprzętem i narzędziami stosowanymi podczas klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych;
    6. użytkuje maszyny i urządzenia podczas klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych;
    7. ocenia jakość procesów klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych;
    8. przestrzega zasad gospodarki surowcami mineralnymi;
    9. rozpoznaje zagrożenia wybuchem pyłów i gazów oraz stosuje środki zapobiegawcze;
    10. stosuje sposoby zagospodarowania i utylizacji odpadów powstających w procesie klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych.

    2. Prowadzenie procesu wzbogacania kopalin stałych

    Uczeń:

    1. prowadzi proces wzbogacania kopalin stałych w węzłach technologicznych;
    2. kontroluje parametry procesów wzbogacania kopalin stałych;
    3. określa przydatność kopaliny stałej do procesu wzbogacania;
    4. ocenia jakość procesu wzbogacania kopalin stałych;
    5. posługuje się sprzętem i narzędziami stosowanymi podczas wzbogacania kopalin stałych;
    6. użytkuje maszyny i urządzenia stosowane w procesie wzbogacania kopalin stałych;
    7. rozpoznaje zagrożenia wybuchem pyłów i gazów oraz stosuje środki zapobiegawcze;
    8. stosuje sposoby zagospodarowania i utylizacji odpadów powstających w procesie wzbogacania kopalin stałych.

    3. Prowadzenie procesu zagęszczania, odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów

    Uczeń:

    1. posługuje się sprzętem i narzędziami stosowanymi podczas zagęszczania, odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
    2. użytkuje maszyny i urządzenia do zagęszczania, odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
    3. prowadzi proces zagęszczania, odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
    4. kontroluje parametry techniczne procesu zagęszczania, odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
    5. ocenia jakość zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia osadów;
    6. rozpoznaje zagrożenia wybuchem pyłów i gazów oraz stosuje środki zapobiegawcze.

    4. Prowadzenie procesu oczyszczania wód obiegowych

    Uczeń:

    1. posługuje się sprzętem i narzędziami stosowanymi podczas oczyszczania wód obiegowych;
    2. użytkuje maszyny i urządzenia do oczyszczania wód obiegowych;
    3. kontroluje parametry techniczne procesu oczyszczania wód obiegowych;
    4. rozpoznaje zagrożenia wybuchem pyłów i gazów oraz stosuje środki zapobiegawcze.

    MG.36. Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych

    1. Organizacja procesów klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych

    Uczeń:

    1. planuje procesy klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych;
    2. stosuje metody wzbogacania kopalin stałych;
    3. planuje procesy wzbogacania kopalin stałych;
    4. organizuje prace związane z wykonywaniem klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych;
    5. nadzoruje procesy klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych w węzłach technologicznych;
    6. kontroluje parametry technologiczne procesu klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych;
    7. prowadzi pobieranie i przygotowanie próbek kopalin stałych do badań technicznych i laboratoryjnych;
    8. rozpoznaje zagrożenia wybuchem pyłów i gazów oraz stosuje środki zapobiegawcze;
    9. kontroluje stosowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej;
    10. przestrzega procedur zapewniania jakości;
    11. stosuje sposoby zagospodarowania i utylizacji odpadów powstających w procesie klasyfikacji, rozdrabniania i wzbogacania kopalin stałych.

    2. Organizacja procesu transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych

    Uczeń:

    1. dobiera sprzęt i narzędzia stosowane podczas transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych;
    2. dobiera urządzenia do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych;
    3. planuje procesy transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych;
    4. organizuje prace związane z transportem, magazynowaniem, załadunkiem i zbytem produktów przeróbki kopalin stałych;
    5. prowadzi procesy transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych;
    6. dokumentuje procesy magazynowania, załadunku i zbytu produktów przeróbki kopalin stałych;
    7. rozpoznaje zagrożenia wybuchem pyłów i gazów oraz stosuje środki zapobiegawcze podczas transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych;
    8. kontroluje stosowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych.

    3. Organizacja gospodarki wodno-mułowej

    Uczeń:

    1. analizuje zjawiska fizykochemiczne obiegów wodno-mułowych;
    2. planuje proces oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
    3. organizuje prace związane z oczyszczaniem wód obiegowych, zagęszczaniem i odwadnianiem mułów oraz suszeniem i przeróbką osadów;
    4. nadzoruje oczyszczanie wód obiegowych, zagęszczanie i odwadnianie mułów oraz suszenie i przeróbkę osadów;
    5. zagospodarowuje produkty procesów oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
    6. stosuje metody biooczyszczania wód obiegowych;
    7. określa sposoby zagospodarowania i utylizacji odpadów powstających w procesie oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów;
    8. dobiera sprzęt i narzędzia stosowane podczas oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów.
  1. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

  1. pracownię maszyn i urządzeń, wyposażoną w: stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z oprogramowaniem do wykonywania rysunku technicznego, modele brył geometrycznych, schematy kinematyczne i blokowe maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, modele części maszyn, połączeń rozłącznych i nierozłącznych, napędów elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych, próbki materiałów konstrukcyjnych, części maszyn, w tym części maszyn z różnymi postaciami zużycia, modele obrabiarek do metalu i drewna, modele maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, filmy dydaktyczne dotyczące budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, oprogramowanie do symulacji działania maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, prezentacje multimedialne dotyczące budowy i działania maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z pakietem programów biurowych, z drukarką, ze skanerem, z ploterem, z projektorem multimedialnym, normy dotyczące zasad wykonywania rysunku technicznego maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, katalogi maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, rysunki wykonawcze, złożeniowe oraz montażowe maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych;
  2. pracownię procesów przeróbki kopalin stałych, wyposażoną w: modele maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, makiety zakładów przeróbczych, schematy maszynowe i technologiczne zakładów przeróbczych, stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) z pakietem programów biurowych oraz z oprogramowaniem do wspomagania projektowania procesu technologicznego przeróbki kopalin stałych, drukarki (po jednym urządzeniu na cztery stanowiska komputerowe) materiały dydaktyczne przedstawiające krzywe wzbogacalności (Henry, Mayer, Dell) oraz krzywe wzbogacania dla różnych wartości rozproszeń prawdopodobnych i imperfekcji, schematy układów krystalograficznych, schematy technologiczne, jakościowo-ilościowe, opróbowania, schematy obiegów wodno-mułowych, oprogramowanie do symulacji przebiegu procesów technologicznych, filmy dydaktyczne dotyczące procesów technologicznych przeróbki kopalin stałych, prezentacje multimedialne dotyczące procesów technologicznych przeróbki kopalin stałych, stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z pakietem programów biurowych, z drukarką, ze skanerem, z ploterem, z projektorem multimedialnym przyrządy pomiarowe do wykrywania gazów, dokumentację technologiczną, normy dotyczące przeróbki kopalin stałych, katalogi maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych, poradniki dotyczące obsługi maszyn i urządzeń do przeróbki kopalin stałych;
  3. pracownię mechatroniki, wyposażoną w: zestawy do demonstracji działania układów pneumatycznych, hydraulicznych, elektromechanicznych, modele układów automatycznej regulacji, schematy układów elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych i hydraulicznych, schematy układów automatyki przemysłowej, modele elektrochemicznych źródeł prądu, filmy dydaktyczne dotyczące budowy i eksploatacji układów automatyki przemysłowej, oprogramowanie do symulacji działania układów automatyki przemysłowej, prezentacje multimedialne dotyczące automatyki przemysłowej, stanowisko komputerowe dla nauczyciela z pakietem programów biurowych, z drukarką, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, przyrządy do pomiaru wielkości fizycznych, próbki materiałów: przewodzących, elektroizolacyjnych, magnetycznych, konstrukcyjnych, próbki przewodów elektrycznych, zestawy łączników instalacyjnych, układy zabezpieczeń przeciwzwarciowych i przeciążeniowych, silniki elektryczne prądu stałego i przemiennego, prądnice, instalacje elektryczne, stabilizatory napięcia, układy elektroniczne (prostowniki, wzmacniacze, zasilacze), normy i dokumentacje techniczne dotyczące urządzeń mechatronicznych;
  4. pracownię analiz techniczno-chemicznych, wyposażoną w: próbki skał, minerałów i węgli, przyrządy do rozpoznawania minerałów i skał, przyrządy do przygotowania próbek laboratoryjnych i analitycznych; przyrządy do wykonania analizy sitowej; sprzęt do oznaczania parametrów jakościowych kopalin, urządzenia do oznaczania podatności przemiałowej i transportowej; urządzenia do oznaczania twardości w skali Mohsa; urządzenia do wykonywania analiz densymetrycznych; urządzenia do oznaczania analiz granulometrycznych, urządzenia do oznaczania zawartości metali w rudach metali i parametrów jakościowych surowców chemicznych; urządzenia do badania jakości; analizatory do oznaczania parametrów jakościowych metodami radiometrycznymi ciągłymi i stacjonarnymi, analizator do oznaczania składu chemicznego próbek, urządzenia do badania wód, filmy dydaktyczne dotyczące analiz techniczno-chemicznych, prezentacje multimedialne analiz techniczno-chemicznych, stanowisko komputerowe dla nauczyciela z pakietem programów biurowych, z drukarką, ze skanerem oraz z projektorem multimedialnym, normy dotyczące analiz techniczno-chemicznych, pobierania prób, schematy pobierania prób;
  5. warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
    1. stanowiska do obróbki ręcznej metali (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: stół ślusarski, narzędzia do obróbki ręcznej, nożyce gilotynowe, narzędzia do trasowania oraz przyrządy pomiarowe,
    2. stanowiska do obróbki mechanicznej skrawaniem (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: tokarkę, frezarkę, strugarkę, dłutownicę, wiertarkę kolumnową, szlifierkę, piłę ramową, piłę tarczową, elektronarzędzia oraz przyrządy pomiarowe,
    3. stanowiska do obróbki plastycznej metali (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: palenisko kowalskie, piec hartowniczy, wanny hartownicze, narzędzia kowalskie oraz przyrządy pomiarowe,
    4. stanowiska spawalnicze (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wyposażone w: instalację wyciągową, stół spawalniczy, spawarkę, sprzęt do spawania elektrycznego, sprzęt do spawania i cięcia gazowego,
    5. stanowisko do przeróbki kopalin stałych, wyposażone w materiały, sprzęt, maszyny i urządzenia.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w pracowniach i warsztatach szkolnych oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).

  1. Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru mechanicznego i górniczo-hutniczego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów

480 godz.

MG.35. Prowadzenie procesu przeróbki kopalin stałych

430 godz.

MG.36. Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych

440 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.