Zawód: technik inżynierii sanitarnej 311218
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego przewiduje możliwość kształcenia w tym zawodzie również w branżowej szkole II stopnia.
- CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik inżynierii sanitarnej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- organizowania i wykonywania robót przygotowawczych związanych z budową sieci oraz montażem instalacji sanitarnych;
- organizowania i wykonywania robót związanych z budową sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych oraz sieci i węzłów ciepłowniczych;
- organizowania i wykonywania montażu instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- organizowania i wykonywania robót związanych z konserwacją, naprawą oraz modernizacją sieci i instalacji sanitarnych;
- organizowania i wykonywania robót związanych eksploatacją sieci oraz instalacji sanitarnych.
- EFEKTY KSZTAŁCENIA
Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;
(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
- rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
- rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
- określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
- określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
- organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
- udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.
(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:
- stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
- stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
- analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
- inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
- przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
- planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
- optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
- posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
- interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
- analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
- formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
- korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.
(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
- przestrzega zasad kultury i etyki;
- jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
- przewiduje skutki podejmowanych działań;
- jest otwarty na zmiany;
- potrafi radzić sobie ze stresem;
- aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
- przestrzega tajemnicy zawodowej;
- potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania;
- potrafi negocjować warunki porozumień;
- współpracuje w zespole.
(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:
- planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
- dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
- kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
- ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
- wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
- komunikuje się ze współpracownikami.
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(BD.e);
PKZ(BD.e) Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: monter sieci i instalacji sanitarnych, technik inżynierii sanitarnej, technik gazownictwa, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik chłodnictwa i klimatyzacji
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;
- rozróżnia konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania;
- rozpoznaje materiały budowlane i określa ich właściwości;
- rozpoznaje rodzaje instalacji budowlanych oraz ich elementy;
- rozpoznaje rodzaje i elementy podziemnej infrastruktury terenu;
- rozpoznaje materiały stosowane do budowy sieci i instalacji sanitarnych oraz określa ich właściwości;
- sporządza rysunki techniczne oraz szkice robocze;
- rozpoznaje paliwa gazowe oraz określa ich właściwości;
- rozróżnia urządzenia energetyczne stosowane w sieciach i instalacjach sanitarnych;
- rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji projektowej sieci oraz instalacji sanitarnych;
- rozróżnia rodzaje gruntów oraz określa ich właściwości;
- określa sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania i odwadniania wykopów;
- wykonuje pomiary związane z budową sieci oraz montażem instalacji sanitarnych;
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie Technik inżynierii sanitarnej opisane w części II:
BD.5. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci i instalacji sanitarnych
1. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji wodociągowych
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje ujęć wody;
- rozpoznaje rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych;
- rozpoznaje rodzaje i układy sieci wodociągowych oraz technologie ich wykonania;
- rozpoznaje obiekty sieci wodociągowych oraz określa ich funkcje;
- posługuje się dokumentacją projektową sieci wodociągowych;
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do budowy i remontu sieci wodociągowych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem sieci wodociągowych;
- wykonuje prace przygotowawcze oraz oznakowuje i zabezpiecza teren robót związanych z budową i remontem sieci wodociągowych;
- wykonuje roboty ziemne związane z ułożeniem sieci wodociągowych;
- rozpoznaje armaturę oraz urządzenia sieci i instalacji wodociągowych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia sieci wodociągowych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją sieci wodociągowych;
- wykonuje prace związane z budową i eksploatacją przyłączy wodociągowych;
- rozpoznaje rodzaje i elementy instalacji wodociągowych oraz technologie ich wykonania;
- określa warunki montażu uzbrojenia i urządzeń instalacji wodociągowych;
- posługuje się dokumentacją projektową instalacji wodociągowych;
- dobiera, materiały narzędzia i sprzęt do montażu instalacji wodociągowych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem instalacji wodociągowych;
- zabezpiecza miejsca wykonywanych robót związanych z montażem i remontem instalacji wodociągowych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia instalacji wodociągowych;
- wykonuje izolację termiczną instalacji wodociągowych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją instalacji wodociągowych.
2. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji kanalizacyjnych
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje i układy sieci kanalizacyjnych oraz technologie ich wykonania;
- rozpoznaje obiekty sieci kanalizacyjnych oraz określa ich funkcje;
- posługuje się dokumentacją projektową sieci kanalizacyjnych;
- dobiera, materiały narzędzia i sprzęt do budowy i remontu sieci kanalizacyjnych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem sieci kanalizacyjnych;
- wykonuje prace przygotowawcze oraz oznakowuje i zabezpiecza teren robót związanych z budową i remontem sieci kanalizacyjnych;
- wykonuje roboty ziemne związane z budową sieci kanalizacyjnych;
- rozpoznaje uzbrojenie i urządzenia sieci i instalacji kanalizacyjnych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia sieci kanalizacyjnych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją sieci kanalizacyjnych;
- wykonuje prace związane z budową i eksploatacją przyłączy kanalizacyjnych;
- rozpoznaje rodzaje i elementy instalacji kanalizacyjnych oraz technologie ich wykonania;
- określa warunki montażu uzbrojenia i urządzeń instalacji kanalizacyjnych;
- posługuje się dokumentacją projektową instalacji kanalizacyjnych;
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu instalacji kanalizacyjnych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem instalacji kanalizacyjnych;
- zabezpiecza miejsca wykonywanych robót związanych z montażem i remontem instalacji kanalizacyjnych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia instalacji kanalizacyjnych;
- wykonuje zabezpieczenia akustyczne instalacji kanalizacyjnej;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją instalacji kanalizacyjnych.
3. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje i układy sieci gazowych oraz technologie ich wykonania;
- rozpoznaje obiekty sieci gazowych oraz określa ich funkcje;
- posługuje się dokumentacją projektową sieci gazowych;
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do budowy i remontu sieci gazowych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem sieci gazowych;
- wykonuje prace przygotowawcze oraz oznakowuje i zabezpiecza teren robót związanych z budową i remontem sieci gazowych;
- wykonuje roboty ziemne związane z budową sieci gazowych;
- rozpoznaje materiały, uzbrojenie i urządzenia sieci i instalacji gazowych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia sieci gazowych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją sieci gazowych;
- wykonuje prace związane z budową i eksploatacją przyłączy gazowych;
- rozpoznaje rodzaje i elementy instalacji gazowych oraz technologie ich wykonania;
- określa warunki montażu uzbrojenia i urządzeń instalacji gazowych;
- określa warunki techniczne dotyczące montażu urządzeń gazowych i odprowadzania spalin;
- posługuje się dokumentacją projektową instalacji gazowych;
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu instalacji gazowych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem instalacji gazowych;
- zabezpiecza miejsca wykonywanych robót związanych z montażem i remontem instalacji gazowych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia instalacji gazowych;
- wykonuje zabezpieczenia antykorozyjne instalacji gazowych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją instalacji gazowych.
4. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i węzłów ciepłowniczych oraz instalacji grzewczych
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje i układy sieci ciepłowniczych oraz technologie ich wykonania;
- charakteryzuje źródła energii;
- rozpoznaje obiekty sieci ciepłowniczych oraz określa ich funkcje;
- posługuje się dokumentacją projektową sieci ciepłowniczych;
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do budowy i remontu sieci ciepłowniczych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem sieci ciepłowniczych;
- wykonuje prace przygotowawcze oraz oznakowuje i zabezpiecza teren robót związanych z budową i remontem sieci ciepłowniczych;
- wykonuje roboty ziemne związane z budową sieci ciepłowniczych;
- rozpoznaje uzbrojenie i urządzenia sieci ciepłowniczych oraz instalacji grzewczych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia sieci ciepłowniczych;
- wykonuje prace związane z budową węzłów ciepłowniczych;
- wykonuje zabezpieczenia antykorozyjne i termiczne sieci oraz węzłów ciepłowniczych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją sieci oraz węzłów ciepłowniczych;
- rozpoznaje rodzaje i elementy instalacji grzewczych oraz technologie ich wykonania;
- określa warunki montażu uzbrojenia i urządzeń instalacji grzewczych;
- określa warunki techniczne dotyczące pomieszczeń kotłowni;
- posługuje się dokumentacją projektową instalacji grzewczych;
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu instalacji grzewczych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem instalacji grzewczych;
- zabezpiecza miejsca wykonywanych robót związanych z montażem i remontem instalacji grzewczych;
- wykonuje połączenia rur oraz montuje uzbrojenie i urządzenia instalacji grzewczych;
- wykonuje zabezpieczenia antykorozyjne i termiczne instalacji grzewczych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem i eksploatacją instalacji grzewczych.
5. Wykonywanie robót związanych z montażem oraz eksploatacją instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Uczeń:
- określa parametry powietrza wymagane w pomieszczeniach;
- określa sposoby wentylacji obiektów budowlanych, pomieszczeń i stanowisk roboczych;
- rozpoznaje rodzaje i elementy instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz technologie ich wykonania;
- określa warunki montażu uzbrojenia oraz urządzeń instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- posługuje się dokumentacją projektową instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- planuje kolejność robót związanych z wykonywaniem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- zabezpiecza miejsca wykonywania robót związanych z montażem i remontem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- wykonuje połączenia kanałów, montuje uzbrojenie i urządzenia instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz montuje odciągi miejscowe;
- wykonuje izolacje termiczne i akustyczne instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- wykonuje prace związane z uruchomieniem oraz eksploatacją instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
BD.22. Organizacja robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci i instalacji sanitarnych
1. Organizowanie robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci oraz instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych
Uczeń:
- określa sposoby ujmowania i uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych;
- rozpoznaje procesy oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania osadów ściekowych;
- określa warunki odprowadzania ścieków;
- posługuje się dokumentacją projektową i eksploatacyjną sieci oraz instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych;
- wykonuje obliczenia związane z projektowaniem sieci oraz instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych;
- wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z budową oraz eksploatacją sieci i instalacji wodociągowych oraz kanalizacyjnych, a także sporządza kosztorysy tych robót;
- organizuje prace związane z budową, montażem, remontem i modernizacją sieci oraz instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych;
- opracowuje dokumentację budowy sieci oraz montażu instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych dotyczącą wykonywanych robót;
- kontroluje i diagnozuje stan techniczny sieci i instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych;
- lokalizuje miejsca awarii sieci i instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych oraz określa przyczyny ich powstawania.
2. Organizowanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych
Uczeń:
- określa warunki techniczne eksploatacji odbiorników gazu;
- posługuje się dokumentacją projektową i eksploatacyjną sieci i instalacji gazowych;
- wykonuje obliczenia związane z projektowaniem gazociągów, przyłączy i instalacji gazowych;
- wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z budową oraz eksploatacją sieci, przyłączy i instalacji gazowych oraz sporządza kosztorysy tych robót;
- organizuje prace związane z budową i eksploatacją sieci gazowych, przyłączy i instalacji gazowych;
- prowadzi dokumentację budowy sieci gazowych, przyłączy oraz montażu instalacji gazowych dotyczącą wykonywanych robót;
- przestrzega zasad odbiorów technicznych sieci, przyłączy i instalacji gazowych;
- przestrzega zasad przekazywania sieci, przyłączy i instalacji gazowych odbiorcom do użytkowania;
- przewiduje zagrożenia wynikające z niekontrolowanego wycieku paliwa gazowego.
3. Organizowanie robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci i węzłów ciepłowniczych oraz instalacji grzewczych
Uczeń:
- rozróżnia rodzaje źródeł ciepła oraz energii konwencjonalnej i niekonwencjonalnej;
- określa warunki techniczne budowy sieci, przyłączy i węzłów ciepłowniczych oraz instalacji grzewczych;
- określa warunki techniczne eksploatacji kotłowni;
- posługuje się dokumentacją projektową i eksploatacyjną sieci, przyłączy, węzłów ciepłowniczych i instalacji grzewczych;
- wykonuje obliczenia związane z projektowaniem sieci ciepłowniczych, przyłączy oraz instalacji grzewczych;
- wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z budową oraz eksploatacją sieci, przyłączy i węzłów ciepłowniczych oraz instalacji grzewczych, a także sporządza kosztorysy tych robót;
- organizuje prace związane z budową, eksploatacją i modernizacją sieci, przyłączy, kotłowni, węzłów ciepłowniczych oraz instalacji grzewczych;
- kontroluje stan techniczny sieci, przyłączy i węzłów ciepłowniczych oraz instalacji grzewczych,
- lokalizuje miejsca awarii w sieciach, przyłączach, kotłowniach i węzłach ciepłowniczych oraz instalacjach grzewczych oraz określa przyczyny ich powstawania.
4. Organizowanie robót związanych z montażem i eksploatacją instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
Uczeń:
- określa parametry powietrza wymagane w pomieszczeniach;
- określa sposoby wentylacji obiektów budowlanych, pomieszczeń i stanowisk roboczych;
- posługuje się dokumentacją projektową i eksploatacyjną instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- wykonuje obliczenia związane z projektowaniem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- dobiera uzbrojenie oraz aparaturę kontrolno-pomiarową do montażu instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem oraz eksploatacją instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz sporządza kosztorysy tych robót;
- określa warunki techniczne wykonania i odbioru instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- organizuje prace związane z montażem i eksploatacją instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- przeprowadza kontrolę stanu technicznego instalacji oraz urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- lokalizuje miejsca awarii instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz określa przyczyny ich powstawania.
- WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie technik inżynierii sanitarnej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:
- pracownię dokumentacji projektowej wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, z drukarką, z ploterem, ze skanerem lub z urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym; stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, pakiet programów biurowych, oprogramowanie do wykonywania rysunków technicznych i kosztorysowania; stanowiska rysunkowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) umożliwiające wykonywanie rysunków odręcznych, pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, przykładowe dokumentacje projektowe sieci i instalacji sanitarnych, normy dotyczące zasad wykonywania rysunków technicznych, katalogi nakładów rzeczowych dotyczące wykonywania i remontu sieci oraz instalacji sanitarnych, specyfikacje techniczne warunków wykonania i odbioru robót sieciowych oraz instalacyjnych, katalogi i cenniki materiałów oraz elementów sieci i instalacji sanitarnych, zestaw przepisów prawa budowlanego i energetycznego;
- pracownię sieci i instalacji sanitarnych, wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, z ploterem, ze skanerem lub urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym, pakiet programów biurowych, program do tworzenia prezentacji i grafiki; odcinki rur i uzbrojenie, modele i przekroje elementów rurociągów, przybory sanitarne, urządzenia wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, grzewcze, wentylacyjne, klimatyzacyjne, chłodnicze i energetyki odnawialnej, przyrządy do kontroli i pomiarów geometrycznych, katalogi maszyn i urządzeń do robót sieciowych i instalacyjnych, schematy urządzeń stanowiących wyposażenie sieci i instalacji sanitarnych, filmy instruktażowe dotyczące montażu, obsługi, konserwacji oraz prac kontrolno-pomiarowych sieci i instalacji sanitarnych, modele, makiety i schematy sieci i instalacji sanitarnych oraz elementów ich wyposażenia, instrukcje dotyczące technik wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych z różnych materiałów instalacyjnych i sieciowych oraz wykonywania robót ziemnych i montażowych, specyfikacje techniczne warunków wykonania oraz odbioru robót sieciowych i instalacyjnych, cenniki i katalogi materiałów i elementów wyposażenia sieci i instalacji sanitarnych, zestaw przepisów prawa budowlanego i energetycznego;
- warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:
- stanowiska do obróbki rur sieciowych i instalacyjnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół warsztatowy z imadłem ślusarskim i imadłem pionier; przyrządy kontrolno-pomiarowe, narzędzia i przyrządy traserskie, narzędzia i urządzenia do ręcznego i mechanicznego cięcia, frezowania, gratowania, fazowania, kalibrowania, gięcia, kielichowania, wyoblania, wywijania i nawiercania rur stosowanych w sieciach wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, ciepłowniczych; instalacjach wodnych, przeciwpożarowych, kanalizacyjnych, gazowych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych;
- stanowiska do wykonywania połączeń: zaciskanych promieniowo i osiowo, zgrzewanych kielichowo, doczołowo i elektrooporowo, lutowanych lutem miękkim i twardym, gwintowanych, kołnierzowych, klejonych, spawanych metodami TIG, MIG, i MMA; (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół warsztatowy z imadłem ślusarskim i imadłem pionier; zaciskarki promieniowe i osiowe, zgrzewarki kielichowe polifuzyjne, doczołowe i elektrooporowe, palniki do lutu miękkiego i twardego, zgrzewarkę elektrooporową do lutu miękkiego, spawarki gazowe i inwerterowe umożliwiające spawanie metodami TIG, MIG i MMA;
- stanowisko montażu sieci (jedno stanowisko dla dwóch uczniów) wyposażone w: stół warsztatowy z imadłem, narzędzia monterskie i traserskie, przyrządy do kontroli i pomiarów geometrycznych, narzędzia do robót ziemnych, przyrządy do wykonywania prób ciśnieniowych oraz przykładowe dokumentacje projektowe sieci;
- stanowisko montażu instalacji sanitarnych (jedno stanowisko dla dwóch uczniów), wyposażone w: stół warsztatowy z imadłem, narzędzia monterskie i traserskie, narzędzia i urządzenia do prób ciśnieniowych, odcinki przewodów do wszystkich typów instalacji oraz przybory sanitarne, baterie, zawory, filtry, zestawy armatury pomiarowej, zabezpieczającej i regulacyjnej do wszystkich typów instalacji, tryskacze i zraszacze; elementy studzienek kanalizacyjnych, zasuwy burzowe, podstawy gazomierzowe, szafki gazowe, węzły redukcyjno-pomiarowe, filtry, kuchnie gazowe, kotły na paliwo stałe z podajnikami, urządzenia gazowe, pompy ciepła typu powietrze-woda i powietrze-powietrze; zestawy kolektorów słonecznych płaskich i rurowych; urządzenia chłodnicze, urządzenia wentylacyjne do odzysku ciepła, małe centrale wentylacyjne i przykładowe dokumentacje projektowe instalacji sanitarnych.
Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego oraz podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.
Szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 4 tygodni (160 godzin).
- Minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego1)
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów
|
350 godz.
|
BD.5. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci i instalacji sanitarnych;
|
670 godz.
|
BD.22 Organizacja robót związanych z budową, montażem i eksploatacją sieci i instalacji sanitarnych
|
390 godz.
|
1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, przewidzianego dla kształcenia zawodowego, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.